Lista | Dátum | Cím | Leírás | |
| | A varázsmese archeológiája | "Vlagyimir Jakovlevics Propp (1895-1970) mesemonográfiájának "első része" A mese morfológiája 1928-ban jelent meg. Propp két évvel korábban már ismertette téziseit, a kézirat címe ekkor még "Az orosz varázsmese morfológiája" volt." | |
| | Az ismeretlen népmese | Honti János tanulmányáról. | |
| | Családon belüli viszonyok az... | orosz varázsmesékben | |
| | A Trisztán-szöveghagyomány... | varázsmesei elemei | |
| | Befejezni nem | A mese és elbeszélésgyűjtemények kerettörténeteiről. A hulladémon huszonöt meséje (szanszkrit, VIII-IX.sz.) A papagáj hetven meséje (iszlám, X-XI.sz.) Mesefolyamok óceánja (Szómadéva, 1070 körül), Az ezeregyéjszaka meséi (perzsa-arab). Chaucer Canterbury mesék, Boccaccio: Dekameron. Magyar irodalom: Heltai Gáspár Ponciánus császár... (1572), Kónyi: Vártamulatság (1774). Két típus: iniciációs-bajelhárító és utaztató-elmélkedő. | |
| | Morfológia és rítus | A csíkszentdomonkosi lakodalmi szokásokkontextus Albert András három meséjében. | |
| | A Tóbit könyve (Ószövetség) és a varázsmese | "A Tóbiás-történet hitéleti és irodalmi vonatkozásait a hálás halott és a szörny menyasszonya típusú meséinek sajátos kontextusaként kell értelmeznünk." (Szuszmir története a Tempefőiben, Andersen Útitárs c. meséje) | |
| | A romantikus kasztráció fogalma | Hans Christian Andersen: Az útitárs (1835) | |
| | A "néma" Tempefői | A Szuszmir-mese és a hálás halott mesetípus dramaturgiai funkciói Csokonai "vígjátékában". | |
| | Oh, ez a láb, láb lehetne...! | Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde | |
| | Álomterek | Petőfi Sándor: János vitéz | |
| | Hamupipőke és Fanni | Gvadányi József: Fanni hagyományai és a Hamupipőke-mesetípus. | |
| | Mesés Monarchia | Jókai Mór: A cigánybáró | |
| | Egy irodalmi program allegóriája | Arany János: Rózsa és Ibolya és a magyar népmesekincs.
| |