Lista | Dátum | Cím | Leírás | |
| 2021-01-01 | Öt kabát | Zalán Tibor színpadi átiratairól - Zalán Tibor: Ruhatárban felejtett kabátok | |
| 2020-07-00 | A realizmus mint visszatérés | Esszé a realizmusról | |
| 2020-06-01 | A világ romantizálása | Peter Handkéról | |
| 2018-07-01 | Pompás párduc | A poszt-posztmodern állapot Tóth Krisztina Párducpompa című kötetében | |
| 2018-02-01 | A posztmodern mint menedék | A posztmodernizmus és Thomas Pynchon Kísérleti fázis című regénye | |
| 2015-03-01 | Kortárs orosz irodalom: Posztmodern vagy "új realizmus"? | 1979.: Metropol, paradigmaváltás (Vaszilij Akszjonov, V.Jerofejev, J.Popov)
1990-es évek: posztmodern (Pelevin, Tolsztaja, Szorokin)
2001. (2010): Posztmodern vagy "új realizmus"? polémia | |
| 2012-12-01 | A posztmodern obszcén tárgya | Slavoj Zizek | |
| 2012-11-01 | Sorstörténetek? | Dragomán György: A fehér király és Láng Zsolt: A föld állati és a Bestiárium Transylvaniae c. regényéről | |
| 2012-04-01 | A kortárs magyar líra irányai | tanulmány | |
| 2012-04-01 | Posztmodern istenek | Mitológiai kavalkád - posztmodern kollázs | |
| 2011-07-01 | Posztmodern - ünnep vagy kísérlet? | "...kindulópontot a dekonstrukció vezérelte művészi kísérlet jelenti. Szokatlan eljárásaival (fraktalizáció) olyan találkozásokat teremt, amelyek lehetővé teszik a posztmodern kulturális helyzet újszerű felfogásával való azonosulást. Újszerű abban az értelemben, hogy a posztmodern nemcsak a modernség feltörését és rekonstrukcióját, azaz értelmezését és szimulákrummá alakítását jelenti, hanem mindenekelőtt az emberi kommunikáció új virtuális eszközeinek kutatását." | |
| 2011-03-01 | Modernizmus, posztmodernizmus és a krimi újraírása | Thomas Pynchon: A 49-es tétel kiáltása | |
| 2009-04-01 | Kazinczy Ossián-fordítása... | posztmodern szemmel | |
| 2008-06-01 | A posztmodern horvát irodalom krónikái a... | Dráva hullámain | |
| 2008-05-01 | "Egyedül a szenvedő isten segíthet" | (Biblia és reneszánsz) | |
| 2008-04-01 | A nyomozó olvasó | "Lawrence Norfolk: A Lempriére-lexikon c. regénye a posztmodern irodalom egyik kiemelkedő műve." | |
| 2008-03-01 | \"A valóság osztható\" | Valóság és megismerés Christoph Ransmayr regényeiben | |
| 2008-03-01 | Az eredet eltörlése | Posztmodern műfordítási eljárások a magyar költészetben: Csehy Zoltán: Hárman az ágyban (2000) valamint Catullus- variációi, Kovács András Ferenc: Hazatérés Hellászból (Kavafisz-átiratok) és Parti Nagy Lajos: Tremblay: Sógornők "A szerző Tremblay , de a mű írójaén vagyok" | |
| 2008-03-01 | Posztmodern identitásköltészet | Az önéletrajziság és nyelvjáték határhelyzetei Térey János szövegeiben | |
| 2007-08-01 | "Lenyúlkönyv" | A fordítás és értelmezés relációi az Esterházy c mese (Irene Dische, Hans Magnus Enzensberger ill. Michael Sowa) | |
| 2007-01-01 | "álomnyelv édes vakszöveg mely persze nem világtalan" | Neoavantgarde és posztmodern jelenségek a gyerekköltészetben. Varró Dániel: Túl a Maszat-hegyen (2003); Kukorelly Endre: Samunadrág (2005); Kovács András Ferenc: Vásárhelyi vásár (2003), Víg toportyán (2005); Szilágyi Ákos: Cet ecetben (2003), Kuszi-Muszi-Alamuszi. Dalok a holdbéli nyúlról (2004), Tóth Krisztina: A londoni mackók (2003); Lackfi János: A buta felnőtt (2004); Bögre család (2005) | |
| 2005-10-01 | Ismétlés, intratextualitás, inskripció | Paul de Man : A temporalitás retorikája c. művéről.
(Posztmodern irodalomelmélet) | |
| 2003-02-01 | Mi a posztmodern - húsz év után | esszé | |
| 2003-02-01 | Szellemi stúdium vagy a szövegiség technológiája? | (Az irodalomtudomány "helynélkülisége" a modernség záróküszöbén) | |
| 2003-02-01 | Posztmodern korszakváltás és irodalom/művészetek | | |
| 2003-02-01 | A posztmodern egy régi-új beszédmód | | |
| 2003-02-01 | Töredékes megjegyzések a posztmodernről, a neoavantgardról é | és a kritikáról. | |
| 2003-02-01 | Van-e posztmodern líra? | - | |
| 2003-02-01 | A másolat-lét mesterkedés | (Megjegyzések a posztmodern elbeszélő prózáról) | |
| 2003-02-01 | A posztmodern dráma: a digitális kultúra ... | szimulákrum olvasási lehetőségei | |
| 2003-02-01 | Van-e (hát) posztmodern: vitazáró összegzés (lehetséges?) | | |
| 2003-01-01 | Az amerikai minimalizmus | A minimalizmus fogalmát több szempontból elemzi (grammatika, stilisztika, karakterjellemzés, ...), valamint összehasonlítja a posztmodernnel és a realizmussal. | |
| 2002-12-01 | "végtelen történet" / posztmodern | Vázlat az irodalmi posztmodernség korszakának értelmezéséhez. | |
| 2002-02-01 | Metafora, irodalom, filozófia. A "posztmodern esszé" kérdésé | | |
| 2001-10-01 | Politikai integráció, a korlátozott állam - és a posztmodern filozófia | "Tanulmányom témája az a jelenkori szellemi irányzat, amely minden másnál
jobban felszította a kedélyeket abban a vitában, hogy kik is vagyunk, hol is vagyunk, és merre tartunk. Hívei számára a posztmodern mindent megvilágosító elmélet, míg ellenzõi szerint olyan fogalom, amelyet minél hamarabb el kellene felejteni, mivel nem több, mint egyes francia értelmiségiek múló hóbortja, akik már elvesztették forradalmi hitüket, és
inkább destruktív szkepticizmusba menekültek, ahelyett, hogy megbarátkoztak volna azzal a polgári világgal, amelyben élnek." | |
| 2001-04-01 | A semmi eltűnése (I.) | Modern és posztmodern művészet. Eco és Deleuze. A Semmi fogalma. | |
| 1998-03-01 | A jelenlét és az írás bosszúja | A színház újragondolása Derrida nyomán. +posztmodern
glosszárium | |
| 1998-03-01 | A posztmodern színház esete | A modern dráma klasszikus öröksége.
Klasszikus mű vagy modern szöveg? | |
| 1997-12-01 | A posztmodern költészete | Charles Olson verseiről | |
| 1997-02-01 | A posztmodernről | - | |
| 1996-07-01 | (El)késő kapitalizmus | Posztkommunizmus és posztmodernitás. | |
| 1996-04-01 | A posztkoloniális és a poszt | | |
| 1995-11-01 | Szövegköziség, megszakítottság és a jelentés megszilárdíthatatlansága | Esterházy Termelési-regénye és a posztmodern korszakküszöb | |
| 1995-10-01 | A szépirodalom "újralétesítése" | Esterházy írásmódja és a posztmodern nyelvhasználat kérdései a 80-as évtizedben | |
| 1993-01-01 | A rejtély alakváltozása | A krimi elbeszélő szerkezete a posztmodern antidetektív történetekben | |
| 1992-01-01 | Nyolc tézis a posztmodernről | - | |
| 1991-07-01 | Posztmodern/izmus | Irodalmi áttekintés (III., befejező rész) | |
| 1991-06-01 | Posztmodern/izmus | Irodalmi áttekintés (II.rész) | |
| 1991-05-01 | Posztmodern/izmus | Irodalmi áttekintés (I.rész) | |
| 1987-01-01 | A kimerített irodalom | Az intermediális művészetek által felvetett problémákról és Jorge Luis Borgesről.
| |
| 1987-01-01 | A posztmodern regény Amerikában | - | |
| 1987-01-01 | A posztmodernizmus költészete Amerikában | - | |
| 1987-01-01 | Modern és posztmodern | Ellentmondás vagy összhang ? | |
| 1987-01-01 | A különbözés esélyei | Szempontok a posztmodern fogalmánakmeghatározásához | |
| | Modern és posztmodern | | |
| | A posztmoden-neomodern.. | | |
| | Elbúcsúztatható-e a "fausti ideál"? | . | |
| | Határátlépő | Erdélyi Miklósról | |
| | Az apokalipszis víziója és a posztmodern magyar próza | A posztmodern magyar prózáról | |
| | Az idő és a narráció viszonya egy amerikai posztmodern műben | Egy láthatatlan ember portréja / Paul Auster | |
| | Hagyomány. A krimi és a regényhagyomány | A krimi és a posztmodern. A krimi és a modernség. A krimi és a tömegkultúra. Poszt-
modern hagyományfelfogás. | |
| | A posztmodern | Modern és posztmodern; Építészet; Tudományok; Filozófia,
irodalomelmélet; Irodalom : Jorge Luis Borges: Pierre Ménard, a Don
Quijote szerzője, Az elágazó ösvények kertje; Esterházy Péter :
Függő; Németh Gábor :eleven hal; Darvasi László : Koller, a férj | |
| | Modern és posztmodern: ellentmondás vagy összhang? | A posztmodernről | |
| | A posztmodern | (átfogó tanulmány) | |
| | Az útvesztő mint a posztmodern irodalom metaforája | Az útvesztő mint motívum; A labirintus mint a szorongás példázata: Kafka; Kozmológia, rejtélyek és az idő: Borges; Az elbeszélés útvesztőjében: Robbet-Grillet, John Barth; A fikció erdeje és a könyvtár mint labirintus: Eco | |
| | A detektívtörténet bukása és tündöklése | A detektívtörténet mint műfaj; Rekviem egy műfajért: Dürrenmatt; Detektív-nem-regény: Capote; Oidipusz és Oedipa: Robbe-Grillet és Pynchon; Detektívtörténet és többrétegű értelmezés: Eco; A bűnbeesett nyelv és a detektív mint hajléktalan: Auster | |
| | Formabontás és a médium reflexiója a posztmodern regényben | A posztmodern regény mint mozgásban lévő mű; Hagyomány és egyéniség: Fowles; Dialógus és emancipáció: Calvino; Teljesség és viszonylagosság: Pavic; Ki a rendező: Ellis
| |
| | Regény a modernség és a gyarmatosítás kora után | A posztmodern regény és a kulturális kánonok. Posztkolonialitás és kultúra: Robinzonádok : Defoe, Tournier, Cotzee
Ami kimaradt: Rhys és Spivak
Szöveg/világ: Ransmayr | |
| | Elbeszélés és közösségi tudat a posztmodern irodalomban | Modernizmus és individualitás. Az individualitás és az elbeszélhetőség korlátai. A "mágikus realizmus" fogalma és jelentősége: Carpentier. Az eredet mint ismétlődés: García Marquez. | |
| | Heidegger és a posztmodern | "Heideggernél nem az ember, nem valami-fajta szubjektum áll a középpontban. A közép-pontban a lét (a lenni) áll."
"condition postmoderne...végességünkkel való őszinte szembenézés, ez a nyugati filozófia döntő fordulata. Ez az, ami Heidegger filozófiájában történik meg." | |
| | A posztmodern korszak retorikai stratégiái | Esterházy pályakezdésének korabeli recepciója | |
| | A Finnegans Wake és a posztmodern képzelet | Joyce, J.: Finnegan ébredése | |
| | Történelem, történetírás - tények vagy legendák | A történetírás története a kezdetektől a posztmodern elméletekig. | |
| | A Parti Nagy-poétika | pluralizmus és posztmodernség | |
| | Salman Rushdie helye a kortárs irodalomban | Rushdie pályája | |
| | A kötetkompozíció kockázatai | Weöres Sándor posztmodern költészete | |
| | A jelen idő vitrinében | Ellis a Nullánál is kevesebb c. regényéről. | |
| | Kép, terror, esztétika | Ellis Glamoráma c. regényének elemzése. | |
| | Apokalipszis, nyelv, történelem | Apokaliptikus vízió a posztmodern magyar irodalomban; A nyelv önleleplezése; A végről való beszéd (Baudrillard); A történelmi tapasztalat | |
| | Weöres: "A fogalom költészete" | avagy a sztereometrikus világvízió krisztológiája. Weöres költészetéről, a posztmodernnel való kapcsolatáról, és többek között a Valse triste c. verséről. | |