Lista | Dátum  | Cím | Leírás | |
| 2022-12-01 | A múlt újrateremtése | Blokád. filmdráma, rend.: Tőzsér Árpád | |
| 2022-11-01 | A tétova óriás | Beszélgetés a feleségem története című filmről | |
| 2022-11-01 | A "téboly lakik az emberben" | Füst Milán A feleségem története és Enyedi Ildikó azonos című adaptációja | |
| 2022-09-01 | Elveszett sikolyok a szélben | Ulrich Gábor Dűne című animációs filmjének rejtelmei | |
| 2022-04-01 | Vér és emlékezet | Párhuzamos anyák. spanyol filmdráma, 2021, rend.: Pedro Almadóvar | |
| 2022-02-01 | A dologtalanok dolgai | A Gucci ház. amerikai dráma, 2021, rend.: Ridley Scott | |
| 2022-02-01 | A hollywoodi háborús film műfaji átalakulása a 20. század második felében | A hollywoodi háborús film | |
| 2021-11-01 | Alkalmazott unalom | A feleségem története, 2021. rend.: Enyedi Ildikó | |
| 2021-07-01 | Démonok között | A gólyakalifa és a zsánerfilm [rémfilm, kísértetfilm, noir-elemek] | |
| 2021-07-01 | Modern nők a neobarokk társadalomban | A Horthy-korszak hétköznapi divatja a mozgóképen és a női magazinokban | |
| 2021-06-01 | Kötelezők, másodkézből | A Jókai-regények filmes adaptációi | |
| 2021-04-01 | A kezelhető test | Test és hatalom szubjektumelméleti összefüggése a Lăzărescu úr halála című filmben | |
| 2021-04-01 | Szembenézés | Radu Jude "Nem érdekel, ha barbárokként vonulunk be a történelembe" című filmjéről | |
| 2021-01-01 | A médium | Mészöly és a film(esek) | |
| 2021-01-01 | Az alternatív kortárs vámpírfilmek lehetőségei | A vámpírnarratívák esztétikai megítélése | |
| 2020-10-01 | Az igazság melankóliája | Tiszt és kém - A Dreyfus-ügy. rend.: Roman Polanski, 2019 | |
| 2019-11-01 | Tárgy és emlékezet összefüggései fikció és valóság határán | Az ártatlanság múzeuma könyvben és filmen | |
| 2018-03-01 | Interjú Enyedi Ildikóval | Interjú Enyedi Ildikóval | |
| 2017-10-01 | Az úttörő | Makk Károly (1925-2017) | |
| 2017-09-01 | Metszéspontok, szinkroneltolódások és a traumatikus emlékek egymásra rétegződése | A zsidók menete mint a társadalom traumatikus emlékbetörése az ötvenes, hatvanas évek filmjeiben | |
| 2017-04-01 | A Némaságról - alig hallhatóan | Scorsese filmjének egy óvatlan lépéséről | |
| 2016-05-01 | Erőszak, hallgatás és játék | Kitano Takeshi Tűzvirágok című filmjének egy értelmezése | |
| 2015-12-01 | "Hallod-e Rozika, te gyerünk a moziba be..." | A szovjet film "diadalútja" Magyarországon | |
| 2015-07-01 | A tükör visszanéz | A tenger-motívum a filmekben | |
| 2015-03-01 | Az utolsó orosz zsidó nemes | Eizenstein tabui | |
| 2015-03-01 | Kovács András, a politikus alkatú filmrendező | Esszé Kovács András művészetéről | |
| 2015-02-01 | Mitológia helyett pszichológia | Beszélgetés Anders Thomas Jensennel. | |
| 2015-02-01 | "Az ellendrukkernek lesz igaza" | Beszélgetés Miklauzic Bencével. Új filmje: Parkoló (2014) | |
| 2015-02-01 | Vidéki Magyarország 1942-1989. 2. rész | A paraszti sors változásai. Ének a búzamezőkről / Szőts István, 1947; Mezei Próféta / Bán Frigyes, 1947; Mágnás Miska / Keleti Márton, 1949; Hintónjáró szerelem; Szakadék / Ranódy László,1955. 1956; Simon Menyhért születése / Makk Károly, 1954; Körhinta / Fábri Zoltán, 1955; Ház a sziklák alatt / Makk Károly, 1958. Csempészek / Máriássy Félix, 1958.
Új hullám: Oldás és kötés / Jancsó, 1963.; Sodrásban / Gaál István, 1963. | |
| 2015-01-02 | Füstkarikák | A dohányzás ábrázolása a filmsorozatokban | |
| 2015-01-01 | Fiatalkorú és bűnöző | Magyar börtönfilmek:
Nincs kegyelem / Ragályi Elemér; Torzók; Derengő / Sopsits Árpád; Afta; Szép napok / Mundruczó Kornél; Zuhanórepülés / Novák Erik;
Dokumentumfilmek: Sorsod Borsod (Nagy István, 2010) Börtön rap (Papp Bojana, 2012) Pártfogók és pártfogoltak (Bicskei Éva, 2008.) | |
| 2015-01-01 | Az évszázad embere | Einstein filmeken. | |
| 2014-12-01 | Vezetékneve: Godard | JLG (Jean-Luc Godard) mindmáig a francia film formabontó forradalmára marad. | |
| 2014-09-01 | Az őskatasztrófa | Francia filmek az első világháborúról.
A nagy ábránd / r. Jean Renoir, 1938.
Hosszú jegyesség / r. Sebastian Japrisot, 2005.
| |
| 2014-09-01 | Nyugaton a helyzet | Németek az első világháborúban: 1930-ban két pacifista háborús filmet mutattak be Németországban: Nyugaton a helyzet változatlan / Erich Remarque regényéből Lewis Milestone, amerikai film, 1930. Westfront 1918 / G.W.Pabst
| |
| 2014-09-01 | A távolság poétikája | Nuri Bilge Ceylan török rendezőnek - a 2014-es Cannes-i Arany Pálma-díj nyertesének - az életművéről. (Filmjei: Kisváros; Messze (2002);Éghajlatok; Volt egyszer egy Anatólia (2011); Téli álom (2014) | |
| 2014-08-01 | Állóháború, mozgófénykép | A Nagy Háború (1914-18) filmjei. (Chaplin, a katona (1918); Az apokalipszis négy lovasa (1921); A nagy parádé (1925); Szárnyak (1927); Hajnali őrjárat (1930) Nyugaton a helyzet változatlan (1930).... | |
| 2014-08-01 | "A háború kívül esik az időn" | Enyedi Ildikó filmrendezővel J. Győri László beszélget | |
| 2014-07-01 | Borzasztó természet | Az állathorrort elszabadító ősbűn a természet elleni erőszak. Állathorror az ötvenes évektől és Hitchcock Madarak-jától (1963) a hetvenes évekbeli állathorror-trendig és tovább...(Fehér Isten, 2014.) | |
| 2014-07-01 | Kleopátra lánya | A mozihősnő femme fatale (Theda Bara) idén száz éves, sötét varázsát mindmáig őrzi. 1914-ben A veszedelmes asszony c. filmben tűnt fel. | |
| 2014-07-01 | Divat-vásznak | Mozi és divat összefonódása: Divatdiktátorok / Robert Altman, 1994.
A szépség és a szőr; Coco Chanell és Igor Stavinsky (2009); Hullócsillag (Andy Warhol és Edie Sedgwick); Gia (1998); Coco Chanel; Yves Saint Lauren / R.: Jalil Lespert, francia, 2014. | |
| 2014-07-01 | Fotós-montázs | Divatképek és Antonioni Nagyítás c filmjének | |
| 2014-06-01 | Mélysár és varázslat | Hrabal mozijában. Hrabal és Menzel rokonlelkek, de sok mindenben el is térnek. A Hrabal-próza legyűrhetetlen életszeretete ellenére sötétebb árnyékosabb élesebb, mint a Szigorúan ellenőrzött vonatok utáni derűs Menzel-filmek. | |
| 2014-05-01 | Jövőre Marienbadban | Alain Resnais (1922-2014) - Idő és képzelet | |
| 2014-03-01 | Pátosz és realizmus | Cassavetes modern melodrámái | |
| 2014-03-01 | Kötések és oldások | Beszélgetések Jancsó Miklóssal 1.,2.,3.,4. | |
| 2014-02-01 | Kizökkentek az időből | Maár Gyula (1934-2013) első alkotói korszakáról. | |
| 2014-02-01 | Hús + vér | Paul Verhoeven 1. rész | |
| 2014-01-01 | Itt és most | Stephen Frears (1941-) angol rendező életművéről. | |
| 2014-01-01 | A szocialzmus reformfilmjei 2. | Kitörés / r. Bacsó Péter - összehasonlítása a Falak / r. Kovács András
c. filmmel. | |
| 2013-12-01 | Nehéz ébredés | a szocializmus reform-filmjei - (Két film összehasonlítása) 1.
Falak / rend. Kovács András, 1968. | |
| 2013-11-04 | Villanófényben | Hannah Arendt / rend. Margarethe von Trotta
feliratos német-luxemburgi-francia filmdráma, 2012 | |
| 2013-11-01 | Budapest retró | Beszélgetés Papp Gábor Zsigmonddal a retró-filmekről. | |
| 2013-10-02 | Jancsó Miklós - A másság örök szimbóluma (avagy miért viselek kapedlit?) | Kőbányai János interjúja Jancsó Miklóssal | |
| 2013-10-01 | Köztük a kötél | Ulrich Seidl a kortárs osztrák film legkeményebb társadalomkritikusa. Kíméletlenül őszinte trilógiája (Paradicsom-trilógia) végre a magyar mozikban is látható. (Paradicsom: Szerelem (2011) A hit paradicsoma (2012) A remény paradicsoma (2013) | |
| 2013-10-01 | Elhervad a nebáncsvirág | Blue Jasmine / rend. Woody Allen
feliratos amerikai vígjáték, 2013 | |
| 2013-09-01 | Passzív ellenállás | Nemzedéki közérzetfilmek. A rendszerváltás nem adta vissza a fiatalok illúzióit. Az elmúlt két évtized nemzedéki közérzetfilmjeiben megalázó hatalmi játszmákba keveredő, céltalan figurák lézengenek.
Rám csaj még nem volt ilyen hatással / Reich Péter, 1993. Cukorkékség / Hazai Attila - Pohárnok Gergely, 1999. Moszkva tér / Török Ferenc; Lányok / Faur Anna; Fekete kefe / Vranik Roland, Nincsen nekem vágyam semmi / Mundruczó Kornél; | |
| 2013-09-01 | Kontroll alatt | Kádár-kori fiatalok. (Nem szoktam hazudni / Kárpáti György, 1966. Párbeszéd; Szevasz Vera/ Herskó, 1963, 1966. Zöldár; Sodrásban / Gaál István, 1965,1963. Napló-filmek, Eltávozott nap; Szép leányok ne sírjatok / Mészáros Márta; Nyár a hegyen; Szerelmes biciklisták; Kitörés / Bacsó Péter 1967.1965.1970. A nagy generáció / András Ferenc 1985. Elveszett illúziók / Gazdag Gyula 1983.
BBS. Ezek a fiatalok / Banovich Tamás, 1968. Apa, Álmodozások kora / Szabó István 1966.1964.
Megáll az idő / Gothár 1982. A kis Valentino / Jeles A.1979. Sípoló macskakő / Gazdag Gy.1972. | |
| 2013-07-01 | "Tán őszi fáknak hulló levelére? .." | Gémes József (1939-2013) életművének hajtóereje a szatirikus és a festői látásmód. | |
| 2013-07-01 | Pünkösdi pálmaág | Abdellatif Kechiche francia rendező filmjeiről. (A kitérés, Voltaire hibája, A kuszkusz titka, Fekete Vénusz, Adele élete)
| |
| 2013-07-01 | Szabó István filmjeinek tatabányai vonatkozásai | Szabó István filmjeinek tatabányai vonatkozása | |
| 2013-06-01 | Milliók mozija | Danny Boyle-ról és filmjeiről. Sekély sírhant (1994), Trainspotting (1996), Az élet sója(1997), A part (2000), Meztelen porszívózás a paradicsomban (tvfilm, 2001), Trampli (tvfilm, 2001), 28 nappal később (2002), Milliók (2004), Napfény (20079, Gettómilliomos (2008), 127 óra (2010), Transz (2012). | |
| 2013-06-01 | Mindhalálig jazz | Fitzgerald és Hollywood | |
| 2013-05-01 | Nem vénember | Hollywood és az idősek. | |
| 2013-05-01 | Idősebbek is elkezdhetik | A szex már régóta nem számít tabunak a filmművészetben - az öregkori nemiség mozgóképes megjelenítésére azonban sokat kellett várni. | |
| 2013-05-01 | Permanens vizuális forradalmár | Grunwalsky Ferenc-portré | |
| 2013-04-01 | Tévedések és áldozatok | Hitchcock és hősei. H. filmjei korántsem igazolják a nőgyűlöletéről elterjedt feminista verdiktet, filmjeiben az erősebb nem képviselői többnyire sokkal esendőbbnek látszanak, mint a gyakorlatias és energikus hősnők. | |
| 2013-04-01 | Halálkeringők | Hitchcock filmzenéje | |
| 2013-04-01 | Lefelé a sárga úton | Óz-filmek. Lionel Frank Baum Óz, a nagy varázsló (1900) utóélete, adaptációi. Legújabb filmes feldolgozása: Óz, a hatalmas / r. Sam Raimi, 2013. | |
| 2013-04-01 | A harmadik jelentés 3. | Chytilová "százszorszép" filmjei (Százszorszépek; A paradicsomi fák gyümölcseit esszük (1970)). 1968 után: Chytilová eltiltása a rendezéstől. (1970-1976.) | |
| 2013-04-01 | Szex, hírnév és politika | Nagisa Oshima (1932-2013) A filmkészítés "az önkifejezés démona és a szevezett harc logikája" + szólt Oshima legismertebb aforizmája. Ő volt a japán új hullám ikonja, fenegyereke, poszter-arca: "a japán Godard". | |
| 2013-04-01 | A pszichotriller és a slasher kapcsolatának feltérképezése | Király Jenő A film szimbolikája II/1. kötetében tárgyalja részletesen a horror műfaját, ill. alműfajait. | |
| 2013-03-01 | Az amazon háborúi | Kathryn Bigelow, a haditudósító | |
| 2013-03-01 | "Bogárgyűjtemény" | A terror formái magyar avantgárd filmekben (Agitátorok - rend. Bódy Gábor, 1969; Tavaszi kivégzés - rend. Erdélyi Miklós, 1985; Álommásolatok - rend. Erdélyi Miklós, 1977; Öndivatbemutató - rend. Hajas Tibor, 1976) | |
| 2013-03-01 | Súlyos testek | Testek a filmben, a nézőtéren és a filmtudományban. Súlytalanság: Gravitáció (2013) / Cuarón, Alfonso; 2001 Űrodüsszeia / Kubrick, Stanley. Testművészet: Taxidermia / Pálfi György; Pál Adrienn / Kovács Ágnes; A Szakács, a Tolvaj, a Feleség és a Szeretője (1989) / Peter greenaway. Haptikus vizualitás és feminizmus: Zongoralecke (1993); Nyílt seb (2003); Fényes csillag (2009) / Jane Campion; Üvöltő szelek 82011) / Andrea Arnold; Hukkle (2002) / Pálfi György;
| |
| 2013-03-01 | A leszbikus nő, minta nemzeti traumák megtestesülése | A nemzeti traumákkal - az 1943-44-es berlini ostrommal és az 1956 utáni konszolidációval - való szembenézés két filmpélda - az Aimée és jaguár (1999, rend. Max Farberböck) és az Egymásra nézve (1982, Makk Károly) című filmek - elemzésén keresztül. | |
| 2013-03-01 | Érzéki képek | Haptikus jegyek a kortárs magyar flmben. Tapintható felületek: "Pálfi György Hukkle (2002) c. filmje haptikusság tekintetében a legjobban elemezhető magyar film. " Egész testes hipnózis Fliegauf Bence Trance/Pörgés (2005) c. rövidfilmjének és Dealer c. nagyjátékfilmjének "hangjai". Szaglószervi ingerek: Kocsis Ágnes: Friss levegő (2006). | |
| 2013-03-01 | "A megismerés pillanata" | Andrej Tarkovszkij ikonjai | |
| 2013-02-01 | Az élet lüktetése | Jack Kerouac filmen | |
| 2013-02-01 | "Önkritika-forgatókönyv" a Felelet-vita után | Déry Tibor Bálint elindul című filmforgatókönyvéről | |
| 2013-01-01 | Sötét csillogás | Xantus János filmjei | |
| 2013-01-01 | Törékeny történetek | A Xantus-filmek zenéi | |
| 2013-01-01 | Szóra bírt kép | Lakatos Róbert filmjei | |
| 2012-12-01 | "Ahol a vadrózsa nő" | Nick Cave filmzenészi munkásságának egyik legerősebb pillére a John Hillcoattal ápolt barátság és munkakapcsolat. | |
| 2012-12-01 | A védtelenség diszkrét bája | Ötven éve halt meg a filmtörténet legnagyobb hatású szex-idolja. | |
| 2012-11-01 | Utópia-macskák | Chris Marker a francia újhullám legizgalmasabb dokumentaristája volt, újrafogalmazta a valóság és a szociofilmes viszonyát. | |
| 2012-11-01 | A többi néma csend? | nemrég jelent Huszárik Zoltán Szindbád-filmje újabb DVD-kiadásban. ám ez csak a jéghegy | |
| 2012-11-01 | A védtelenség diszkrét bája | Ötven éve halt meg a filmtörténet legnagyobb hatású szex-idolja | |
| 2012-11-01 | Lombtalan álmok | Vancsó Zoltán fotóművész különleges technikával készült festői fényképeket szerkesztett mozifilmmé. | |
| 2012-10-01 | 738 perc Déry Tibor életművéből | Az író műveiből készült adaptációk végigkísérik az államosított filmgyártás időszakát: eleinte vezérfonalként, később búvópatakként,de folyamatosan jelen vannak filmtörténetünkben. | |
| 2012-10-01 | Michelangelo tekintete | Minden megtalált kép mögött a valósághoz közelebb álló másik kép rejtőzik. Idén lenne százesztendős a modern filmművészet egyik legnagyobb mestere és kételkedője. | |
| 2012-10-01 | Magyar kapcsolat | Nem avuló, félévszázados modernség - egy százéves jubiláns kamerája által. | |
| 2012-10-01 | A Nabokov-négyszög | Nabokov legkedvesebb múzsája Mnémoszüné,még az író két intellektuális szörnyetege, Hermann és Humbert is emlékiratot ír. | |
| 2012-09-01 | A prágaiak visszatérnek belgrádba | Délszláv filmek 2000-2012.
Senkiföldje (2001) / r. D.Tanovic (Oscar-díj), Az élet egy csoda (2004)/ Kusturica, Szeremem Szarajevo (2005) / Jasmila Zbanic, A csapda (2007) / Srdjan Golubovic, A turné (2008) / Goran Markovic, Besa - Az adott szó (2009) / Srdjan Karanovic, Szent György lelövi a sárkányt (2009) / Srdjan Dragojevic, Cirkusz Kolumbia (2010) / Tanovic, Parada (2011) / Dragojevic | |
| 2012-07-01 | Hamis játékosok | Ottlik-mozi. Istenkísértés hozzányúlni Ottlik prózájához. A kihívás ugyan sok rendezőt vonzott, de az Iskola a határon mindmáig nem került filmvászonra. Hajnali háztetők / rend. Dömölky János, 1987. A Valencia-rejtély / r. Dömölky János, tévéfilm. Rövidfilmek: Makk Károly, Szemző Tibor (ez van Ottlik Miért Buda c. írásából), Horváth Lili (uszodai Tolvaj c. novellából), Joó Tamás (Örök tavaly A drótszemüveg c. novellából.) | |
| 2012-06-01 | Meddig tart a holnap? | Theo Angelopolusz (1935-2012): Rekonstrukció (1970), '36 napjai (1972), Vándorszínészek (1975), Vadászok (1977), Nagy Sándor (1980) Az örökkévalóság meg egy nap...Táj a ködben (1988), A gólya függő lépése, Odüsszeusz tekintete, Utazás Kithérára (1983) A méhész (1986) | |
| 2012-06-01 | Edgar Allan utolsó csapdája | Poe-mozi: Poe kísérteties történeteiben a téboly hátborzongatóan hiteles ábrázolása a legnagyobb vonzerő a filmesek számára. | |
| 2012-04-01 | Nagypapa mozijában | A némafilm utóélete 1930-1990. | |
| 2012-04-01 | Régi idők új mozija | A némafilm utóélete 1990-2012. | |
| 2012-04-01 | Tükör és füst | Medialitás, képalkotás és nézői pozíció James Cameron filmjeiben. Terminátor - a halálosztó (1984) A bolygó neve: halál (1986) A mélység titka (1989) terminátor 2 - Az ítélet napja (1991) Titanic (1997) Két tűz között (1994) Avatar (2009) | |
| 2012-03-01 | Boccaccio 700: a szavak ereje | A Boccacciói életmű irodalomkritikai fogadtatásának történetileg változó aspektusai; A szavaktól a képig: Boccaccio a filmvásznon (Pasolini, Fellini, Ferreri...), A Dekameron és a nyelvi modell kérdése: tájnyelvi zárványok és lexikális kétértelműségek a többnyelvűség határán; A kerettörténet tételeinek megfordítása: Pampinea, a társaság nő-szimbóluma; Az őrgrófné tyúkjai; A gascogne-i hölgy | |
| 2012-03-01 | A melodráma több élete | Bevezető a melodráma-összeállításhoz | |
| 2012-03-01 | A hang és a téboly történetei | Jegyzetek a családi melodrámáról | |
| 2012-03-01 | A melodráma és a női film | Műfaj-értelmezési kérdések
| |
| 2012-02-01 | A bűn hálójában | Sherlock Holmes utóélete: A legendás mesterdetektív reinkarnációiban nem a személyiségfejlődés a lényeges, hanem a Holmes-attribútumok újszerű kombinációja. | |
| 2011-12-01 | Az ördög cimborája | G.B. Shaw esete Gabriel Pascallal, a titokzatos magyar filmrendezővel. Pygmalion (1938), Barbara őrnagy (1941), Caesar és Kleopátra (1945) Androklész és az oroszlán (1952) | |
| 2011-10-01 | Retrómorál | Baltasar Kormákur izlandi rendezőről. | |
| 2011-10-01 | Az apokalipszis melankóliája | Kortárs egzisztencialista melodrámák: Az út / rend John Hillcoat Cormac McCarthy regényéből, A vakság / rend. F. Meirelles Saramago regényéből, Hétköznapi pár / David Mackenzie, Ne engedj el! /rend. Romanek Ishiguro regényéből, Melankólia / rend. Lars von Trier; Adás, 1 / rend. Peter Sparrow, Mr. Nobody / rend. Jaco von Dormael | |
| 2011-10-01 | Megkettőzve | Doppelganger, hasonmás-tematika a filmművészetben. A prágai diák (1913), Dr. Caligari, A Gólem, Jekyll és Hyde, Metropolis / Fritz Lang, Solaris, Utazás a Nap túloldalára, Hold, Szédülés / Hitchcock és legutóbb: A fekete hattyú / Darren Aronofsky. | |
| 2011-09-01 | Egy csalápregény mélye | Karamazov-mozgóképek: A Dosztojevszkij-regények drámaiságuk miatt színpadra, filmre termettek, sűrű szövegszőttesük viszont adaptálhatatlan. | |
| 2011-09-01 | Száműzött szavak, beszédes zörejek | A film hangsávjának két meghatározó összetevője a beszéd és a zene, míg hozzájuk képest alárendelt pozícióba kerül a zörej. a hierarchia olykor felborul. | |
| 2011-09-01 | A fantasztikum hangjai | Hangeffektusok, zörej a sci-fiben. | |
| 2011-08-01 | Fűrészporos emlékek | Woody Allen-filmek öniróniája | |
| 2011-07-01 | A rutin varázslója | Sidney Lumet (1924-2011) | |
| 2011-07-01 | Árnyékvonal | Gyöngyszemek a Lumet-életműben (12 dühös ember; Hosszú út az éjszakába, A zálogos, Serpico, Halálcsapda, idegen közöttünk) | |
| 2011-07-01 | A művészet mint öngyógyítás | Cannes, 2011 | |
| 2011-06-01 | Tükör-képek | Tarkovszkij kamerája | |
| 2011-04-01 | A vágy motorja | Az új-zélandi születésű Jane Campion az ausztrál film egyik legizgalmasabb és legegységesebb életművét mondhatja magáénak. Minden filmjének fókuszában a kényszerű női szerepekkel vívott küzdelem áll. (Zongoralecke, Egy hölgy arcképe, Nyílt seb, Fényes csillag) | |
| 2011-03-01 | Gyorsabb az életnél | Fliegauf Benedek (Rengeteg, Dealer, Tejút, Womb - Méh) | |
| 2011-03-01 | Filmek, filmi mesék és paramichák | Roma tematikájú játék- és dokumentumfilmekről | |
| 2011-02-01 | Az "Aranykor" mítosza | Dalí és Bunuel kapcsolata: Aranykor / r. Luis Bunuel, í. Salvador Dalí | |
| 2011-02-01 | A hús, ami minket (t)akar | Személyek, állatszereplők, tárgyak, történelmi hősök, mitológiai hősök, kitalált lények, rajzfilmfigurák | |
| 2011-01-01 | A festő és modellje | Hét év, hét játékfilm, hét emlékezetes nőalak. Godard és Anna Karina. | |
| 2011-01-01 | A latin-amerikai film múltja és jelene | "Miben lehet más a latin-amerikai film, mint a többi ország vagy kontinens mozgóképes művészete?" | |
| 2011-01-01 | Descartes kamerával | Godard 80: Hány év a szavatossága egy stílusforadalomnak? | |
| 2011-01-01 | A filmfilozófus | Godard-nál a mozi a gondolkodás eszköze, nem a bizonyosságé, Szókratészi alkatú művész, aki nem a válaszokat, hanem a kérdéseket keresi. | |
| 2011-01-01 | Az emlékezet csapdája | A "treblinkai dal" Claude Lanzmann: Shoah c. filmjében | |
| 2011-01-01 | Kortárs klasszikusok | Pályakép a Joel Coen - Ethan Coen alkotópárról | |
| 2011-01-01 | A Coen fivérek: posztmodern filmkészítők | pályakép a Coen fivérekről | |
| 2010-10-01 | Nemzeti jelképek az 1956-ról... | szóló magyar játékfilmben | |
| 2010-09-01 | A magyar filmeseknek Európára kell figyelni | Beszélgetés Kőrösi Zoltánnal, a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnökével | |
| 2010-08-01 | Az utolsó szürrealista | Apichatpong Weerasethakul, thaiföldi származású, Chicagóban végzett rendező Cannes-i Arany Pálmája (Boonmee bácsi, aki emlékszik korábbi életeire) apropóján W. alkotó módszeréről, filmjeiről. | |
| 2010-08-01 | A katedra árnyéka | A tanár foglalkozása szimbolikus értékű - személyén keresztül a fennálló társadalmi rend ellen és mellett egyaránt lehet érvelni. (Fél Nelson, Holt költők társasága, Miss Jean Brodie virágzása, Mona Lisa mosolya, A kék angyal, Felsőbb osztályba léphet, Botrány, Up the Down Staircase, A hullám stb.) | |
| 2010-07-01 | Adaptációs stratégiák | Kosztolányi-életmű és a filmművészet.
Esti Kornél csodálatos utazása / rend. Pacskovszky József
magyar film, 1994. | |
| 2010-07-01 | A képmutatás kora | Dokumentumfilmek és kreativitás: a magyar dokumentumfilm megítélésében rengeteg a félreértés, a legveszedelmesebb közhely, hogy a "beszélő fejek" ideje lejárt. | |
| 2010-07-01 | Szergej Eisenstein... | és a szovjet-német kapcsolatok | |
| 2010-06-01 | Fejedelmek, tolvajok, pojácák | Robin Hood, a mozihős: Robin Hood-adaptácók és paródiák 1908-tól napjainkig. | |
| 2010-06-01 | Az elsüllyedt hajó | Akira Kurosawa önéletrajza 2. | |
| 2010-06-01 | Két félidő a moziban | Futball és film 1. | |
| 2010-05-01 | A vasút kapujában | Akira Kurosawa és a nyugati film. | |
| 2010-05-01 | A művészinas | Akira Kurosawa önéletrajza 1.r. | |
| 2010-04-01 | Mosolygós szeminárium | Eric Rohmer | |
| 2010-04-01 | A hangosfilm kezdete és Jean Renoir | Jean Renoir életéről és filmjeiről | |
| 2010-03-01 | Magyar kopó: hazai bűnfilmek | szocialista krimi; a bűn karikatúrája; vadkapitalista idők (Tűzvonalban, Dögkeselyű, Az ember, aki nappal aludt, Kontroll, Lányok, Emelet, 1) a thriller vonzásában (Utolsó idők, Adás, Pinprick, Halálkeringő, A nyomozó, Másnap, Szürkület)
| |
| 2010-03-01 | Két formalista filmesztéta: | Balázs Béla és Eisenstein | |
| 2010-02-01 | A filmes adaptáció mint értelmezői művelet | Irodalom és film kapcsolata: adaptáció? interpretáció? áttranszformálás? | |
| 2010-02-01 | Kettős foglaltság | Tér, hely és identitás az 1990-es évek európai filmjében
Dogville, Amélie csodálatos élete, Good bye, Lenin! | |
| 2010-01-01 | Ha egyet láttál, mindet láttad? | Ken Loach filmjeiről. | |
| 2010-01-01 | Hollywoodon innen és túl | Bevezető a magyar műfaji film összeállításhoz. 1. 1912-1944 2. 1945-1989 3. Műfajok a kortárs magyar filmben - ebben a fejezetben horrorral kapcsolatban megemlítik a CWT-t (Bernáth Zsolt, dunaújvárosi független filmesek) | |
| 2010-01-01 | Könnyek nélkül | A melodráma nyomai az 1970 utáni magyar filmben
I. A 70-es-80-as évek: A) dokumentarista társadalmi melodráma Tarr Béla: Családi tűzfészek, Panelkapcsolat, Erdős Pál: Adj király katonát!, Visszaszámlálás B) nemzedéki közérzetfilm Mészáros Márta: Útközben, Anna C) Történelmi melodrámák Gábor Pál: Kerttévált menyezet, Angi Vera; M.K.: Egymásra nézve; K-K.Zs.: Kiáltás és kiáltás C) Posztmodern melodráma Xantus János: Eszkimó asszony fázik; Sz.Gy.: Könnyű testi sértés II. Rendszerváltás után A) dokumentarista-publicisztikus társ.i melodráma (Édes Emma..., Üvegfal, Sejtjeink) B) szerelmi Szerelemtől sújtva, Lora, Férfiakt, Szélcsend C) a posztmodern melodráma újjáéledése (Mundruczó Kornél) filmográfia | |
| 2009-12-01 | A közelképek koszorús költője | Balázs Béla a legnagyobb filmteoretikusok közé tartozik. 60 évvelhalála után is sűrűn hivatkoznak műveire. Bibliográfia, filmográfia. | |
| 2009-12-01 | A kísérsétől a kísérletezésig | A Balázs Béla stúdió 50 éve. | |
| 2009-10-01 | A hetedik művészet vonzásában | Móricz Zsigmond nézetei a moziról és a filmről. | |
| 2009-09-01 | Sem hazugság sem utópia | Milos Forman cseh tetralógiája | |
| 2009-08-01 | Vértestvérek | 62. Cannes-i fesztivál (2009) (kritikák, díjak) | |
| 2009-07-01 | Néha a sokkból is megárt a sok | Beszámoló a 62. Cannes-i nemzetközi Filmfesztiválról.
Rövid recenzió a fesztivál néhány filmjéről. Haneke: A fehér szalag, Jacques Audiard: Egy próféta, B.Mendoza: Mészárlás, Lars Von Trier: Antikrisztus, Gaspar Noé: Enter the Void, Yorgos Lantinos: Dogtooth. | |
| 2009-06-01 | Hímnem, nőnem | Nők a francia újhullámban. | |
| 2009-04-01 | Dokumentumfilm | Mi a dokumentumfilm? A "minden fikció" és a "minden dokumentum" elméletek. A dokumentumjelleg, mint befogadási mód. Nyomelméletek. A kommunikatívakció -elméletek. Dokumentumfilmes ábrázolás. Etika. | |
| 2009-04-01 | A dokumentumfilm típusai | Az eltérő dokumentumfilmes kifejezésmódok csoportosítása. Ábrázolásmódok: költői, magyarázó, megfigyelő, résztvevő, reflexív, performatív. | |
| 2009-04-01 | Filmszerű irodalom vagy irodalomszerű film? | Az irodalmi filmszerűség problémaköréből: Negatív hatás: átvállalás; Közvetlen hatás elmélet: a montázs; Közvetlen hatás elmélet: a kamera-nézőpont | |
| 2009-03-01 | Egy slukk New York | Spike Lee az afro-amerikai közösség szellemi vezetői közé tartozik. Barack Obama elnökké választása után érdemes újranézni a filmjeit: She's Gotta Have It (1986), Crooklyn, Szemet szemért (1989), Dzsungelláz (1991), Sam nyara, Clockers, Girl 6, 25th Hour, Utál a csaj, Belső ember. | |
| 2009-03-01 | A kánon joga | A magyar filmtörténet kanonizációs szempontjai, különös tekintettel a hetvenes évekre. Kritikai diskurzus. Cenzúra (betiltott filmek, 1969: Magyar Dezső: Agitátorok; Bacsó Péter: A tanú; dokumentumfilm: Gazdag Gyula: A határozat + intézményi cenzúra) Díjak. Listák (1.-2. budapesti 12) Idézettség | |
| 2009-03-01 | Benne lenne? | Magyar filmtörténeti toplisták és a kanonizáció kérdései. Filmlisták: Budapesti 12 (1968); Új Budapesti 12 (2000) | |
| 2009-03-01 | A kinematográfia passiója | A mozi narratív médiumának dekonstrukciója Jean-Luc Godard A film története(i) c. művében | |
| 2009-02-01 | Az akció lebontása | Objektív realista szüzsészerkesztési sémák és véletlenszerűség Robert Altman 70-es évekbeli filmjeiben. (M.A.S.H., Hosszú búcsú, Tolvajok, mint mi, Buffalo Bill és az indiánok, Az a hideg nap, Nashville) | |
| 2009-02-01 | Diszfunkcionális archetípusok | Robert Altman hősei | |
| 2009-01-01 | Hulot úr évszázada | Jacques Tati, a marslakó | |
| 2009-01-01 | "Most sötétséget látok" | Az ifjú Bergman démonai | |
| 2009-01-01 | Az animációs film | Tematikus szám. Bevezető az animációs filmről szóló összeállítás elé Darley, Andrew: Vitaalap. Gondolatok az animáció tanulmányozásáról Wood, Aylish: A tér újjáélesztése Varga Zoltán: Határtörlések Bishko, Leslie: A rajzfilmstílus helyes és helytelen alkalmazása az animációban Annotált filmográfia Válogatott bibliográfia
| |
| 2008-10-01 | A férfi, aki szerette a mozit | Francois Truffaut 1,2,3,4.rész | |
| 2008-06-01 | Az eredendő máshol (Filmálommásolatok) | Álom és filmművészet kapcsolata (Bunuel, Antonioni, Kuroszava, Resnais; Szabó I., Fábri, Huszárik, Maár Gy.) Erdély Miklós Álommásolatok c. 1977-ben készült, 78 perces kísérleti filmjéről. | |
| 2008-03-01 | A tengeri angolna íze | Ozu filmjei csak látszólag eseménytelenek és unalmasak: a rendező a Ji King módszereivel jeleníti meg a régi Japán világát. | |
| 2008-03-01 | Az amerikai musical mint kétfókuszú narratíva | "Ha olyan eszközként tekintünk rá, ami kulturális problémákat képes megoldani, a musical új és egyben lenyűgöző identitást vesz fel"....ellentétes fogalompárok (rend/szabadság, fejlődés/állandóság, munka/szórakozás stb.) "egybeolvasztásával"
pl. Gigi / rend. Vincente Minnelli, Colette kisregényéből (1958) | |
| 2008-02-01 | Felemésztő közeg | Architektúra Michelangelo Antonioni filmjeiben. Részletesebben tárgyalt filmtetralógia: A kaland (1960), Az éjszaka (1961), Napfogyatkozás (1962), Vörös sivatag (1964) | |
| 2008-02-01 | Konkrét egyetemesség | Toronyházak, építészeti modernizmus és realizmus a kortárs brit filmben: Az utolsó menedék / rend. Pawel Pawlikowski, 2000.
Red Road / rend. Andrea Arnold, 2006. | |
| 2008-01-01 | A vágy lakhelyei | Dalí és a film: Az álom és a fantasztikum éppúgy benne rejlik a filmszalagban, mint a valóság. a szürrealista film azonban torzó maradt. | |
| 2008-01-01 | A mágus, aki elvarázsolta az egész világot | Ingmar Bergman (1919-2007) | |
| 2007-12-01 | A sznobizmus meghalt | Beszélgetés Mundruczó Kornéllal | |
| 2007-10-01 | Kompromisszumok nélkül 1.,2.,3. | Michelangelo Antonioni | |
| 2007-10-01 | A lélek mélyéről | Ingmar Bergman | |
| 2007-10-01 | Ellenkező jelű ikerpárok | Bergman és Antonioni | |
| 2007-09-01 | A polgár halála | Ingmar Bergman | |
| 2007-09-01 | Saját nagyításban | Michelangelo Antonioni | |
| 2007-07-01 | A kínai film nagy ugrása | Zhang Yi-mou. (Vörös lámpás az ajtó fett, 1991; Qui Ju története, 1992; Hős, 2002; Repülő tőrök klánja, 2004; Magányos vándorlás mérföldeken át, 2005; Az aranykrizantém átka, 2006 stb.) | |
| 2007-04-01 | Egy másik szerelem | Dario Argento és Michelangelo Antonioni
Tűz és víz találkozása: a hűvösen intellektuális Antonioni fogásait és képeit Argento túlfűtött véroperákban használta fel. | |
| 2007-04-01 | A remény igézetében | Alejandro González Inarritu filmjeiről. (rövidfilm 2001. szept. 11-ről; Korcs szerelmek; 21 gramm; Bábel - (trilógia)) | |
| 2007-04-01 | Erdély Miklós mint film | E.M. filmes tevékenységéről | |
| 2007-04-01 | A filmes performativitás | Erdély Miklós "vetítései" | |
| 2007-04-01 | "Farinelli testetlen trillái" | Erdély Miklós és az avantgárd filmhang | |
| 2007-04-01 | A "midőn"-effektus mint a teatralitás jelenléte... | Erdély Miklós művészetében | |
| 2007-03-01 | Arany és ólom | Luchino Visconti | |
| 2007-03-01 | A hetedik ajtó | Makk Károly | |
| 2007-03-01 | Thrillerek | Kritikai áttekintés: a műfaj meghatározásának különböző elméletei. | |
| 2007-01-01 | Szexualitás, érzékiség és összetartozás | Az "angloindiai" és a "nyugati" nő reprezentációja a hindi filmekben | |
| 2007-01-01 | A spirituális teljesség felé | Andrej Tarkovszkij és Szaladják István filmjeiről | |
| 2006-08-01 | Irodalomból film. | A filmes adaptációk néhány kérdése. | |
| 2006-07-01 | Tükör mögé írt képek | Marguerite Duras | |
| 2006-03-01 | Testi mesék | a 37. magyar filmszemle játékfilmjeiről | |
| 2006-02-01 | Forgatott könyvek | Adaptációk az 1945 utáni magyar filmben (vázlat) | |
| 2006-02-01 | „Debussy is lehajtott fedelű zongorán játszott” | Feljegyzések Robert Bresson filmművészetéről. Robert Bresson filmjei a huszadik századi francia fenomenológia legfontosabb képviselőjének, Emmanuel Lévinasnak gondolatain keresztül is interpretálhatók. | |
| 2005-10-01 | Arirang | A koreai film rövid története. | |
| 2005-07-01 | Jean Vigo | Jean Vigo alkotásairól | |
| 2005-04-01 | A mélypont víziói a játékfilmben | A mélypont horizontjai: Dante, Schopenhauer, Elit(művész)film: Antonioni: Vörös sivatag, Ferreri: A nagy zabálás, Makavejev: Sweet Movie, Bergman: Csend, Farkasok órája, Bunuel: Öldöklő angyal, Viridiana Tarr Béla: Sátántangó, Werckmeister...tömegfilm: Hitchcock: Madarak, Romero: Az élőhalott...Tobe Hooper: Texasi láncfűrészes átmeneti formák: Paul Flaherty: Clifford, Scorsese: Lidérces órák David Fincher: Játsz/ma, Peckinpah: : Szalmakutyák | |
| 2005-02-01 | A gonosz lehetetlensége | Leni Riefenstahl. Periklész Athénjának és Hitler Németországának "összehasonlítása" Pheidiász Parthenonja és Leni Riefenstahl Olympia-filmjének segítségével. | |
| 2005-02-01 | Fekete kezdetek | Fekete szereplők típusai az amerikai filmekben: a Tamás bátya kunyhójától (1903-ban készült 12 perces film) az Amerika hőskoráig (rend. D.W. Griffith, 1915) | |
| 2005-01-01 | Elia Kazan | Elia Kazan életéről és alkotásairól | |
| 2004-12-01 | David Wark Griffith | David Wark Griffith életútja | |
| 2004-11-01 | Határ-esetek | Janisch Attila filmjei: Lélegzetvisszafojtva (rövidfilm), Zizi (főiskolás vizsgafilm, 1982) A másik part (diplomafilm, 1983), Árnyék a havon, Hosszú alkony (1996) Másnap (2004) | |
| 2004-08-01 | A történet vége | avagy paradigmaváltás az ezredforduló tömegfilmjében.
A határ: végpont (brutalitásra építő akciófilm)
Született gyilkosok (1994); új korszak nyitánya: Ponyvaregény (1994) (Tarantino filmjei vértől tocsogó műfajparódiák)
Mi az a mátrix? Wachowski-fivérek: Mátrix (1999)
Változatok nemlétező történetekre: Hatodik érzék, Sebezhetetlen, Jelek (Shyamalan)
Egyéb: K-pax, A nő kétszer, A lé meg a Lola
| |
| 2004-05-01 | Szergej Mihajlovics Eizenstein | Szergej Mihajlovics Eizenstein élete és munkássága | |
| 2003-08-01 | Stanley Kubrick | Stanley Kubrick életéről és filmjeiről | |
| 2003-06-01 | Nőrület, rút szépség. (Őrült nők a filmvásznon) | "A nők mindig szebbek nálunk, de őrültként iszonytatóbbak, tudott
erről a görög mitológia, és tud a férfi-félelem."
Az ördögűző / rend. William Friedkin; Egyedülálló nő megosztaná /
Barbet Schroeder; Tortúra / King-adaptáció; Hullámtörés, Idióták /
Lars von Trier; Gyorsbüfék, gyors nők / Amos Kollek; Betty Blue /
Jean-Jacques Beineix stb. | |
| 2003-03-01 | Pier Paolo Pasolini | a borzalmas teljesség költője | |
| 2003-03-01 | Válogatott bibliográfia Szabó István filmjeiről | Könyvek; Interjúk, összefoglalók; Válogatott irodalom filmenként
Filmográfia (link) | |
| 2002-05-01 | Televízió és film | filmalkotások televíziós megjelenítése egyszerűen és kizárólag passzív közvetítésként valósul meg | |
| 2002-03-01 | Tehetetlen érzelmek | A modern melodráma.
Országúton; Édes élet; 8 és 1/2 / Federico Fellini (klasszikus és modern...)
Antonioni filmjei. | |
| 2001-11-01 | Tarr szerint a világ (A Zóna belülről -1,2.r.) | Tarr Béla | |
| 2001-11-01 | A "művészet halála" és a film | Nem csupán szakmai körökben hallani manapság egyre többször a művészet haláláról (vagy alkonyáról), az esztétika végéről. Felvetődik a kérdés: érvényes-e ez a filmművészetre (is)? | |
| 2001-08-01 | Száz éve született Vittorio De Sica | Vittorio De Sica pályájáról | |
| 2001-03-01 | A magyar filmművészet a kilencvenes években | magyar film elemzése; (Új helyzet), (A múlt), (Önvizsgálat,önkeresés),(A bűnügyi film) | |
| 2000-04-01 | Film és maszk | A női néző elmélete. Freud Nőiség-ről írt esszéje, feminizmus és film. | |
| 2000-04-01 | Vizuális élvezet és az elbeszélői film | Pszichoanalízis, A szemlélés művészete - az emberi alak bűvölete, A nő mint kép, a férfi mint a tekintet birtoklója | |
| 2000-04-01 | Női filmek új megközelítésben | Esztétika és feminista filmelmélet | |
| 2000-03-01 | Az elidegenítés mint módszer: | a film és a dada | |
| 2000-03-01 | Varázslat és film | Antonin Artaud és a film: forgatókönyvei, filmes tanulmányai, filmszerepei.(1923-1935)
A kagyló és a lelkész / rend. Germaine Dulac, forgatókönyv Antonin Artaud (1927?1928)
| |
| 1999-01-01 | A semmi moralistája /Kuroszava/ | Kuroszava-töredékek | |
| 1998-02-01 | Isten mozigépészei | Rossellini, Pasolini, Fellini nem rabjai,élvezői a hitnek. | |
| 1997-10-01 | Valóság Filmstudió (beatgeneráció) | Beatgeneráció és a film. Ginsberg, Burroughs,
Ferlinghetti, Kerouac. | |
| 1997-08-01 | Cannes - Arany Pálmák 1946-97.Magyar.. | Cannes. Arany Pálmák 1946-1997. Magyar filmek díjai. | |
| 1997-01-01 | Díjak / film | Filmkultúra Díjak 1997. /
Karlovy Vary, Cannes, Berlin stb./
klny. | |
| 1997-01-01 | Élő, emberi arc | Szabó István a filmművészetről | |
| 1996-04-01 | Bodográf mozi B terem | Mándy és a film | |
| 1996-04-01 | A Lumiere-galaxis vége | vizuális kultúra | |
| 1996-04-01 | Ardai Z.,Jeles A. at all. | 27. Magyar filmszemle | |
| 1996-02-01 | A fotográfia szép története; Vonulás | Nádas Péter két filmnovellája | |
| 1995-12-01 | Filmművészet és.. | 1948-1956 | |
| 1987-03-01 | Rémisztő árnyak a falon | A tudományos-fantasztikus film története | |
| 1986-03-01 | A Nagy Rebetli éve | 1985 magyar játékfilmjei | |
| 1986-01-01 | Iskolapéldák | Dokumentumfilmek, filmdokumentumok a 80-as évek | |
| 1969-05-01 | Ingmar Bergman | A megszerzett bizonytalanság | |
| 1969-01-01 | Dovzsenko | Dovzsenko legjelentősebb filmjei | |
| 1956-04-01 | Az iszonyat művészete | Kemény Dezső írása a filmművészetben megjelenő "iszonyatról". (Hozzászólás).
| |
| | Film és elbeszélés | 1. Mi az elbeszélés?
2. Történet és cselekmény: M.Cain: a postás mindig kétszer csenget c. regényének három feldolgozása: Visconti: Megszállottság (1942), Toy Garnett (1946), Bob Rafaelson (1981)
3. Narratív szerkezetek: Tony Richardson: Tom Jones c. filmje (1966), Henry Fielding regényéből
4. Egy kis dramaturgia | |
| | Dokumentarista misztikus | Tarkovszkij és a filmidő | |
| | Gyógyfüvecskék a magyar filmnek | Barsi Dénes írása a magyar filmművészetről | |
| | Reflexivitás és Új Regény | Modern film és az újregény:
alkotók pl. Alain Resnais filmjei
Szerelmem, Hiroshima í. Marguerita Duras
Tavaly Marienbadban í. Alain Robbet-Grillet
Muriel í. Jean Cayrol
reflexivitás, alakok - bábuk (modellszerűség) | |
| | Függelék A "szeplőtlen filmművészet" | Magyar filmtörténet Erdély-képe : Szőts István.
és Szőts István után : Mohi Sándor : Gyöngyökkel gyökereztél (1998)
Tompa Gábor : Kínai védelem (1999)(Csiki László filmnovellájából)
Jancsó Miklós : Maradékok : Gheorghe és Mendel(1993)(Kövek üzenete)
Domokos János : Tartsd eszedben!(1997, erdélyi dokumentumfilm) | |
| | Lakatlan nemzedék | A kilencvenes évek új filmesei (III.) | |
| | A "kemény filmek" szimbolikája és hatása az ifjúkori személyiségre | Vizsgálat | |
| | Csőrre töltve. | A rajzfilmek agressziója | |
| | A látás dialektikája. A narratív minimalizmus paradoxonja .. | Atom Egoyan filmjeiben | |
| | A tükör és a hasonmás mint az irodalom és film heterotópiái | Irodalom és film egymásra hatása. Az intermediális viszony, mint
tükörstruktúra. "Hasonmás" problematika regényben és filmen. Tükör
és hasonmás, mint a két médium (film és irodalom) önreflexív
alakzata.
Despair. Eine Reise ins Light (Despair. Utazás a fénybe) / rend.
Rainer Maria Fassbinder
Forgatókönyv: Tom Stoppard és R.W.Fassbinder Vladimir Nabokov
Kétségbeesés c. regénye alapján. | |
| | Ki látott engem? | Arc, arckép, álarc | |
| | Műfajismeret 1. | Filmhíradó, Dokumentumfilm, propagandafilm | |
| | Műfajismeret 2. | Játékfilmek: katasztrófafilm, western, akciófilm, horror, tudományos-fantasztikus filmek (science-fiction), vígjáték, musical, film noir. | |
| | Műfajismeret 3. | Az animációs műfaj. Az első animációk. USA -Walt Disney. Magyar animáció. Japán. | |
| | Kétségbeesett romantikus | Aki Kaurismaki | |
| | Tönkrement életek indulója | Gothár Péter portré | |
| | A "syntaxis mundi" eszméje és a magyar film | Zsilka János és Bódy Gábor kapcsolatáról | |
| | Mándy Iván mozija | Mándy mozinovellái, a film hatása Mándy novellatechnikájára. | |
| | Mészöly kamerája | Mészöly Miklós és a film | |
| | Mozgóképtörvény: 354 igen, 0 nem, 0 tartózkodás | Beszélg. Grunwalsky Ferenc rendező-operatőrrel, a Magyar Mozgókép közalalpítvány Kuratóriuma elnökével. | |
| | Nyolc (és fél) boldogság | Fellini spirituális trilógiája | |
| | Ars multiplex | Két úr szolgája: Mike Figgis (Las Vegas, végállomás; Az ártatlanság elvesztése stb.) | |
| | "A megszerzett bizonytalanság" | Rend és káosz Jancsó Miklós művészetében | |
| | Én, te, ő | A személy, mint filmnyelvi konstitúció Szabó István filmművészetében | |
| | Tértudat | A Jancsó-filmek térszemlélete | |
| | Danse macabre | Forma és formátum Tarr Béla filmjeiben | |
| | Magyar filmtörténet | adatbázis | |
| | A modern film irányzatai | Az európai művészfilm 1950-1980
(műfaj, forma, stílus, a modernizmus megjelenése és elterjedése (1949-1958); a modern film története (1959-1975)) | |
| | A modernizmus stílusai és formái 2. | Analitikus minimalizmus: az Antonioni-forma
Antonioni és követői: ornamentális kontinuitás Jancsó Miklós, Theo Angelopulosz, minimalista folyamatos stílus: Wim Wenders, Chantal Ackerman | |
| | A modernizmus stílusai és formái 3. | Expresszív minimalizmus Ingmar Bergman | |
| | Önéletrajz | Bódy Gábor | |
| | Az elbeszélés rombolása | A francia Új Regény hatása a filmre | |
| | Egy nemzeti klasszikus: Jancsó Miklós | portré (1991) | |
| | Párhuzamok és metszéspontok | a magyar film és az irodalom kapcsolatai a hatvanas hetvenes években | |
| | Kamera és nyomozás: | Mészöly Milós film-elbeszélések, nyomozás-elbeszélések | |
| | Nyolcvanas évek: a romlás virágai | 80-as évek filmjei; három portré-vázlat: Gothár Péter, Jeles András, Bódy Gábor | |
| | Műfaj és ideológiakritika | ...a nyolcvanas-kilencvenes évek amerikai sci-fijében | |
| | Bergman iskolája | B.-filmek komor világáról. (Az őszinteség pillanata, mint pusztítás, kapcsolat- szeretethiány, gyermekkor pokla, gyűlölet, közöny, kiúttalanság.) | |
| | A mozgókép mint látvány | A hang; A képek kapcsolata: a vágás; A rendezés és a színészi játék - a film(mozgókép)elemzés konkrét területei. | |
| | Magyar filmszemlék | versenyfilmek, díjazottak, cikkek: 31. magyar filmszemlétől (2000) a filmszemlék hivatalos honlapja | |
| | A gyerekkor vége | Rózsa János filmjeiről. A filmek rövid bemutatása. | |
| | Gyalogember | Beszélgetés Nagy Anna színésznővel, a 41. filmszemle életműdíjasával. | |
| | "Egy lépéssel tovább menni" | Dárday István az 50 éves Balázs Béla Stúdióról és a nevelésügyi filmekről. | |
| | Ne legyen százéves tölgy a venyigéből | Beszélegetés Bánsági Ildikóval. | |
| | Észrevétlen jelentőség | Beszélgetés Szilágyi Istvánnal, a 40. filmszemle életműdíjasával. | |
| | "Ezt nem lehet félárbócon csinálni" | Beszélgetés Kemenes Fannival, a 40. Filmszemle életműdíjasával. | |
| | A nyulak pártján | Bacsó Péter a forma tükrében. | |
| | A magány közelképei | Nőalakok Elek Judit filmjeiben. | |
| | Beszélgetés Rózsa Jánossal | "Elő kellene szedni azokat az energiákat, amelyek a magyar filmgyártásban lappanganak" | |
| | Lubinszky Tibor | Az első magyar gyermekfilmsztár. | |
| | Szőts István hagyatékából | Levél 1957-ből. A hagyatékban őrzött levelet 1957-ben írta édesanyjának. | |
| | A Kosztolányi-trambulin | Beszélgetés Gárdos Péterrel. | |
| | Sosem tanulunk a bűneinkből | Beszélgetés Sas Tamással. | |
| | Balázs Béla: A látható ember 1922-ből | Lenkei Júlia: Egy évforduló és egy ráadás. | |
| | "Egy dolgot nagyon sok oldalról lehet nézni" | Beszélgetés Kocsis Ágnessel második nagyjátékfilmjéről. Címe: Pál Adrienn. | |
| | Nincs mibe kapaszkodni | Beszélgetés Pacskovszky Józseffel. | |
| | Cruel World Team | Dunaújvárosi független filmesek csapata, Bernáth Zsolt vezetésével. Filmjeik: Fenyő Normandiából; Betörés; Legyen világosság; Zombie terror; Kárhozat; Hasfalmetszők (VHS, horror) Sohasem volt glória; Eisten mega Shotgun; Ilúziók | |
| | A költői film; A forgatókönyv mint... | "másik struktúra felétörekvő struktúra" és egyéb filmes írások | |
| | Havasokon innen, búzamezőkön túl | Szőts István-centenárium. | |
| | A szín-elbeszélés paradigmái mozgóképen és Godard kolorizmusa | Az alapszín-hármasság narratív lehetőségei egy kivételesen klasszikusan kauzális struktúrában. A megvetés c. film elemzése színelméleti szempontból.
"Gilles Deleuze tiszta kolorizmusnak , kromatikus konstruktivizmusnak nevezi Godard szín-képeit. A megvetés 1963-ban a valódi kinematografikus szín-elbeszélés ritka példája." | |
| | A bohóc új életre kel: Fellini | Fellini művéről | |
| | Godard, a félkegyelmű | Szabálytalan önarckép(ek) | |
| | A kaméleon és Nicole Kidman könnyei | Stanley Kubrick filmjeiről (Tágra zárt szemek, Acéllövedék, Ragyogás, Barry London, Mechanikus narancs) | |
| | Vérkörök | 1. Gaiman, Neil: Hó, tükör, almák (Hófehérke-átirat) Kostova: A történész;
2. Szécsi Noémi: Finnugor vámpír 3. Drakula és a filmtörténet 4. A vámpírfilm alakváltozatai: Alkonyat / R. Catherine Hardwicke; Engedj be! r. Tomas Alfredson
5. Legenda vagyok 6. China Miéville: Perdido pályaudvar, végállomás | |
| | Márai filmen | Az önkéntes száműzetésbe vonult, külföldre emigrált Márai Sándor befogadástörténete a rendszerváltás után gyökeres fordulatot vett: az irodalmi rekanonizációt gyorsan követte a filmes világ válasza - a 2000-es évek elején egyre-másra készültek a Márai-filmek. | |
| | Állóháború, mozgófénykép | A Nagy Háború (1914-18) filmjei | |
| | Füstkarikák | A dohányzás ábrázolása a filmsorozatokban | |