József Attila Könyvtár - Műelemzés Adatbázis | Keresés | Gelencsér Gábor
131 db találat
Dátum | Cím | Leírás | |
---|---|---|---|
2021-01-01 | A médium | Mészöly és a film(esek) | |
2017-10-01 | Az úttörő | Makk Károly (1925-2017) | |
2017-04-01 | Ép(p) | Testről és lélekről / rend.: Enyedi Ildikó, színes magyar film, 2017 | |
2014-11-01 | Sorstalanság a senkiföldjén | A magyar film és a holocaust 2. | |
2014-10-01 | Láthatatlan történet | A magyar film és a holocaust 1. | |
2014-08-01 | Mesék a hátországból | Az első világháborúhoz kapcsolódó magyar játékfilmek nem a fronton, hanem a hátországban küzdenek a nézők figyelméért. 30-as évek melodrámái: Az utolsó éjszaka, Az obsitos, A föld rabjai, Pergőtűzben, A két fogoly....45 után: Ének a búzamezőkről, Szőts István, 1947. Bakaruhában, Fehér Imre, 1957. Fábián Bálint találkozása Istennel, Fábri Zoltán, 1980. Utrius, Grunwalsky Fewrenc, 1994. | |
2013-09-01 | Drámai keretek | Cézárnak meg kell halnia / rend. Vittorio és Paolo Taviani, olasz, 2013. | |
2013-06-01 | Pinceforradalom | Én és te / rend. Bernardo Bertolucci, Niccoló Ammaniti regényéből olasz, 2012. | |
2013-04-01 | Amerika anno zéró | A mester / rend. és í. Paul Thomas Anderson amerikai film, 2012. | |
2013-02-01 | Ketten egy farmernadrágban | A "jeans próza" adaptációi a hetvenes évek magyar filmjeiben. Nemzedéki közérzetfilmek. (Gábor Pál, Zsombolyai János, Gyarmathy Lívia, Szörény Rezső, Gothár Péter) | |
2013-01-01 | Szóra bírt kép | Lakatos Róbert filmjei | |
2012-10-01 | 738 perc Déry Tibor életművéből | Az író műveiből készült adaptációk végigkísérik az államosított filmgyártás időszakát: eleinte vezérfonalként, később búvópatakként,de folyamatosan jelen vannak filmtörténetünkben. | |
2012-07-01 | Félelemrengeteg | Csak a szél / rend. Fliegauf Bence magyar-német-francia film, 2011. | |
2012-03-01 | Utazás Katalóniába | Isztambul / r. Török Ferenc magyar film, 2011. | |
2011-10-01 | A Budapesti tavasz egy pillanata | Variáció irodalomra és filmre | |
2011-09-01 | A közélet magánosítása | A magyar film 1954-62 közötti, a sematizmusból a modernizmusba vezető átmeneti korszakának néhány adaptációja. Film noir: Gázolás / Gertler Viktor, 1955. Melodráma: Csigalépcső / Bán Frigyes, Bárány Tamás regényéből, 1957. Kertes házak utcája / Fejér Tamás, Csurka István, 1962. Elveszett paradicsom / Makk Károly, Sarkadi Imre, 1962. | |
2011-05-01 | Átjáróház | Ki/Be Tawaret / rend. és í. Molnár György magyar film, 2011. | |
2011-04-01 | Az én XX. századom | Enyedi Ildikó filmjének (1989) DVD-kiadásáról. | |
2010-09-01 | Kompozíciók sodrásában | Az elrendezés művészete - (filmkép - állókép) (Gaál István: Sodrásban c. filmje alapján) | |
2009-12-01 | A kísérsétől a kísérletezésig | A Balázs Béla stúdió 50 éve. | |
2009-03-01 | A kánon joga | A magyar filmtörténet kanonizációs szempontjai, különös tekintettel a hetvenes évekre. Kritikai diskurzus. Cenzúra (betiltott filmek, 1969: Magyar Dezső: Agitátorok; Bacsó Péter: A tanú; dokumentumfilm: Gazdag Gyula: A határozat + intézményi cenzúra) Díjak. Listák (1.-2. budapesti 12) Idézettség | |
2008-09-01 | ...de övéi nem fogadták be | Delta / rend. Mundruczó Kornél magyar film, 2008. | |
2008-06-01 | Az eredendő máshol (Filmálommásolatok) | Álom és filmművészet kapcsolata (Bunuel, Antonioni, Kuroszava, Resnais; Szabó I., Fábri, Huszárik, Maár Gy.) Erdély Miklós Álommásolatok c. 1977-ben készült, 78 perces kísérleti filmjéről. | |
2007-09-01 | Bergman rítusai | Arc, Szűzforrás, Rítus - Ingmar Bergman trilgiája | |
2007-09-01 | Elvek és társak | Töredék / rend. Maár Gyula magyar film, 2007. | |
2007-06-01 | Szerkesztői üzenet | Tavasz, nyár, ősz / rend. és í. Molnár György három Kosztolányi-novella alapján magyar tévéfilm, 2007. | |
2007-04-01 | A mulandóság életképei | A hét nyolcadik napja / rend. és í. Elek Judit magyar film, 2007. | |
2007-04-01 | Erdély Miklós mint film | E.M. filmes tevékenységéről | |
2007-03-01 | Reng a föld | Visconti neorealizmusa: első filmjei: a Megszállottság, a Vihar előtt, a Bellissima az 50-60-as évek modernizmusát is megelőlegezik. | |
2006-09-01 | "...egymásba áthorpadó képek és korok..." | Erdély Miklós Verzió c. műve, mint adapálás (Eötvös Károly: A nagy per, ill. Krúdy Gyula: A tiszaeszlári Solymosi Eszter) | |
2006-04-01 | Szegény barbárok | Móricz a filmvásznon. Az adaptációk tükrében elsősorban nem egy írói világkép, hanem a magyar film ideológiai színeváltozása szemlélhető. (Nem élhetek muzsikaszó nélkül (1935, 1978) Hortobágy, Légy jó mindhalálig, Árvácska (Ranódy, 1976), Kerek Ferkó, Rokonok (Máriássy, 1954, Szabó I., 2005), Úri muri, Forró mezők) Egyéb Móricz utalások: Szegénylegények (Jancsó, 1956) stb. | |
2006-03-01 | Testi mesék | a 37. magyar filmszemle játékfilmjeiről | |
2006-02-01 | Forgatott könyvek | Adaptációk az 1945 utáni magyar filmben (vázlat) | |
2005-09-01 | Kicsi és erős | A rövidfilmes forma. Habár itthon szinte láthatatlan ez a filmtípus, az utóbbi években a rövidfilm számít a magyar mozgókép sikerágazatának. (pl. i2005-ös Szemle: A karusszel rítus / Gayer Zoltán - Molnár Péter 2003 november / Nagy Dénes, Résfilm / Kardos Sándor, A vírus / Kocsis Ágnes, Hajnal előtt / Kenyeres Bálint, Hétköznapi enciklopédia I./ Hajdu Szabolcs stb.) | |
2005-06-01 | Persona grata | A személyiség felbomlása, megkettőződése vagy egymásba oldódása Bergman filmjeiben. (Bergman-filmek DVD-n) Persona; Suttogások; sikolyok; Jelenetek egy házasságból / rend. Ingmar Bergman | |
2005-03-01 | Tárt elhatároltság | Mészöly Miklós és Gaál István, avagy a "tettenérés magasiskolái" Magasiskola / rend. Gaál István, í. Mészöly Miklós, 1970. | |
2004-12-01 | Beszédes csend | Bergman Trilógiája: Tükör által homályosan; Úrvacsora; A csend / rend. Ingmar Bergman | |
2004-12-01 | Megkésett sirató | Mészáros Márta: A temetetlen halott | |
2004-11-01 | Határ-esetek | Janisch Attila filmjei: Lélegzetvisszafojtva (rövidfilm), Zizi (főiskolás vizsgafilm, 1982) A másik part (diplomafilm, 1983), Árnyék a havon, Hosszú alkony (1996) Másnap (2004) | |
2004-10-01 | Szöges ellentétek. Tamara / Hajdu Szabolcs, m. film, 2004. | magyar film, 2004. | |
2004-05-01 | Tamás evangéliuma. A Passió / rend. Mel Gibson | amerikai film, 2004. | |
2004-04-01 | Mándyval a moziban | Mándy-adaptációk | |
2004-04-01 | Avantgárd és romantika | Jeles András: Angyali üdvözlet | |
2003-10-01 | Csendéletkép. Árnyportré: Novák Márk rendező | Novák Márk (1935-1972) filmjei: Kedd, Csendélet (rövidfilmek), Szentjános fejevétele | |
2003-05-01 | Egy híján húsz. Hétfő reggel / rend. és í. Otar Joszeliani | rend / í. Otar Joszeliani | |
2002-09-01 | Tabló vagy példabeszéd? | Történelmi parabolák a 70-es évek magyar filmművészetében. Meggondolt tett, tetten ért gondolat: Kovács A: A magyar Ugaron (1972), Bekötött szemmel (1974) Tenni vagy nem tenni: Zolnay P: Arc (1970)Kézdi-Kovács Zs: Romantika (1972), Maár Gy: Prés (1971) Álom és forradalom: Lányi A.: Segesvár (1974), Kardos F: Petőfi'73(1972), Gazdag Gy: Bástyasétány hetvennégy (1974) | |
2002-08-01 | Filmhaiku. Eső után / r. Mészáros Péter, magyar rövidfilm | 2002. Arany pálma-díj, Cannes, rövidfilm kategória | |
2002-07-01 | Köz-érzet | Felesleges emberek a 70-es évek magyar filmjeiben. Én-kizsákmányolás (Kézdi-Kovács Zsolt: Ha megjön József; Lugossy László: Köszönöm, megvagyunk) Spleen-játék (Elek Judit: Majd holnap..., Sós Mária: Boldogtalan kalap) Tükörreflexiók (Zolnay Pál: Sámán; Lányi András: Tíz év múlva; Grunwalsky Ferenc: Utolsó előtti ítélet) | |
2002-03-01 | Hajtűkanyarok. Beszélg. Dér Andrással. (Kanyaron túl, magyar | Kanyaron túl - rend. Dér András magyar film, 2001. | |
2001-11-01 | A legvidámabb barokk: A hetvenes évek magyar filmvígjátékai | Gyarmathy Lívia (Ismeri a Szandimandit ?, Álljon meg a menet, Minden szerdán) és Böszörményi Géza (Madárkák, Autó, Szívzűr)filmjei; Műfajjátékok: Szász Péter (A fiúk a térről, Kapaszkodj a fellegekbe!, Egy kis hely a nap alatt, Szépek és bolondok, Hogyan felejtsük el életünk legnagyogbb szerelmét..?) András Ferenc (Veri az ördög a feleségét) Oláh Gábor (Fogjuk meg és vigyétek!) Kézdi-Kovács Zsolt (A kedves szomszéd). | |
2001-10-01 | A Budapesti Iskola | Fikciós dokumentumfilmek a 70-es évek magyar filmművészetében. | |
2001-09-01 | Egy lány és egy pisztoly (Godard szerelmesfilmjei) | A hatvanas évek Godardjának szerelmesfilmjeiről; A "lány és pisztoly" filmek (Külön banda, Bolond pierrot, Alphaville, Made in USA, Éli az életét, Az asszony az asszony, Kis katona - Fsz.:Anna Karina, Kifulladásig - fsz.: Jean Seberg, Hímnem, nőnem - Chantal Goya) | |
2001-06-01 | Drogma. Traffic / rend. Steven Sodebergh | Drogma. Traffic | |
2000-07-01 | Stílgyak. Buvárik Tamás: Életbevágó. magyar film, 2000. | Életbevágó, magyar film | |
2000-01-01 | Köszönet a moziért | Tóth János kinematográfus | |
1999-10-01 | Fecseg a mély. Az ősz meséje/rend.Eric Rohmer francia f,1998 | Az ősz meséje | |
1999-02-01 | Magaskultúra földközelben | Jelenetek egy házasságból / Ingmar Bergman svéd film, 1972. | |
1998-09-01 | Atya, Fiú, Bergman | A szeretet konfliktusai. Ingmar Bergmanról. | |
1997-01-01 | Szlovák reneszánsz | Elo Havetta (1938-1975) láthatatlan életműve: Mulatság a füvészkertben (1969); betiltott filmje: A mezők liliomai (1972) | |
1996-07-01 | A káosz rítusai | A káósz rítusai | |
1994-02-01 | Woyzeck | Woyzeck / rend. Szász János magyar film, 1993. Georg Bücher drámájának felhasználásával | |
1993-10-01 | Az emberi szív térképe | Az emberi szív térképe / rend. Ward, Vincent kanadai-ausztrál-angol-francia film, 1992 Magyarországi bemutató: 1993. | |
1993-04-01 | Ideiglenes vadászmezők | Indián tél / rend. Erdélyi János, Zsigmond Dezső magyar film, 1992 | |
1993-01-01 | A világ végéig | Twin Peaks / rend. Lynch, David amerikai TV sorozat, 1992 | |
1993-01-01 | A világ végéig | A világ végéig / rend. Wenders, Wim francia-német-ausztrál film, 1991 Magyarországi bemutató: 1993 | |
1992-06-01 | A történet én vagyok | A lakatlan ember / rend. Klöpfler Tibor magyar film, 1992 | |
1992-03-01 | Szenvedéstörténet | Az eltűnt idő nyomában / rend. Erdélyi János, Zsigmond Dezső magyar dokumentumfilm, 1992 | |
1992-01-01 | Bűn-bűnhődés nélkül | Árnyék a havon / rend. Janisch Attila magyar film, 1991 Írta Forgách András. | |
1990-06-01 | Igazság és módszer | Szürkület / rend. Fehér György magyar film, 1989 Dürrenmatt, Friedrich Egy fényes nappal történt c. művének motívumaiból. | |
1990-04-01 | Más-világ | Nosztalgia / rend. Tarkovszkij, Andrej orosz film, 1983 | |
1990-02-01 | Professzionális reménytelenség | Meteo / rend. Monory M. András magyar film, 1989 Címváltozat: Malacka kisasszony | |
1990-02-01 | Professzionális reménytelenség | Potyautasok / rend. Sőth Sándor magyar film, 1989 | |
1990-02-01 | Professzionális reménytelenség | Szédülés / rend. Szász János magyar film, 1989 | |
1989-04-01 | A hatás jegyében | Mielőtt befejezi röptét a denevér / rend. Tímár Péter magyar film, 1988 | |
Wiene, Robert: Dr. Caligari (1919) | f-f., német film, 1919 | ||
Wood, Sam-Marx testvérek: Botrány az operában (1935) | zenés amerikai filmgroteszk, rend.: Sam Wood, sz.:Marx-testvérek, Groucho, Chico, Harpo. | ||
Korda Sándor: Rembrandt (1936) | angol film, 1936. | ||
Carné, Marcel: Szerelmek városa (1943-45) | francia film, 1943-45. | ||
Huston, John: Kallódó emberek (1961) | ? film, 1960. Arthur Miller darabjából. Fsz.: Marilyn Monroe, Clark Gable. | ||
Lelouch, Claude: Egy férfi és egy nő (1966) | francia film, 1966. | ||
Altman, Robert: M.A.S.H. | ?amerikai film | ||
Bogdanovich, Peter: Az utolsó mozielőadás | magyar film | ||
Spielberg, Steven: Harmadik típusú találkozások | amerikai film, 1977. | ||
Jarmusch, Jim: Florida, a Paradicsom | amerikai film | ||
Dokumentarista misztikus | Tarkovszkij és a filmidő | ||
"...embernek lenni" | Ajándék ez a nap / rend. Gothár Péter Zimre Péter novellájából | ||
A legutolsó új hullám | Peter Greenaway | ||
Kétségbeesett romantikus | Aki Kaurismaki | ||
Tönkrement életek indulója | Gothár Péter portré | ||
Nyolc (és fél) boldogság | Fellini spirituális trilógiája | ||
Róma vagyok: Fellini városa | Róma / rend. Federico Fellini olasz-francia film, 1972. | ||
"Most már tudom, amit egy angyal sem tud segíteni" | Wenders Berlin-filmjei | ||
Álomjátékok | A Bergman-filmek formavilága | ||
Isten, félelem | A gyermek és a gyermeki Ingmar Bergman művészetében | ||
Harminc év múlva | Sarabande / rend. Ingmar Bergman, 2002. | ||
Szélmalomharc | Godard és a Németországi Egyesült Álmok | ||
A túlélő halála | Kortársunk Jean Eustache. (A Mikulásnak kék szeme van, A mama és a kurva, Kislány szerelmeim, Mocskos történet) | ||
Hullámtörés | A tiltott, tűrt és támogatott Juraj Jakubisko (1938-1975) (csehszlovák újhullám) Krisztus-korú; Szökevények és zarándokok; Madarak, árvák és bolondok; Viszontlátásra a pokolban, barátaim; Építs házat, ültess fát!; Az ezeréves méh; Ülök a fa tetején, és jól érzem magam | ||
Kafka macskája | Pavel Jurácek két filmjéről: Jozef Kilián (1963), Egy kezdő hóhér első ügye (1969) | ||
A történelmi film vége | Frantisek Vlácil: Markéta Lazarova | ||
Ars multiplex | Két úr szolgája: Mike Figgis (Las Vegas, végállomás; Az ártatlanság elvesztése stb.) | ||
"A megszerzett bizonytalanság" | Rend és káosz Jancsó Miklós művészetében | ||
Én, te, ő | A személy, mint filmnyelvi konstitúció Szabó István filmművészetében | ||
Tértudat | A Jancsó-filmek térszemlélete | ||
Fekete és vörös | Jancsó 68-a: Fényes szelek; A pacifista (1971) | ||
Danse macabre | Forma és formátum Tarr Béla filmjeiben | ||
Apokalipszis anno... | apokalipszis és film | ||
Szociális kisrealizmus | Dokumentarista stilizáció a hetvenes évek magyar filmjében. Az élet dokumentarista képei: Gábor Pál: Horizont; Utazás Jakabbal) 52-55.o. A kettétört kamera: Zolnay Pál: Fotográfia 55-56.o. | ||
Iskola a határok között | Megáll az idő / rend. Gothár Péter í. Bereményi Géza, Gothár Péter magyar film, 1981. | ||
Időn innen, időn túl | Idő van / rend. Gothár Péter; í. Esterházy Péter, Gothár Péter magyar film, 1985. | ||
Tér van | Tiszta Amerika / rend. Gothár Péter í. Esterházy Péter, Gothár Péter magyar film, 1985. | ||
Letelt | Melodráma / í és rend. Gothár Péter magyar film, 1990. | ||
A végeken | A részleg / rend. Gothár Péter Bodor Ádám Sinistra körzet c. regényéből magyar film, 1994. | ||
Vezérfonal | Haggyállógva Vászka / rend. Gothár Péter magyar film, 1995. | ||
"...ott folytatom, ahol abbahagytam..." | Paszport / rend. Gothár Péter magyar film, 2000. | ||
Körmagyar | Magyar szépség / rend. Gothár Péter í. Závada Pál, Gothár Péter magyar film, 2002. | ||
Posztsematikus historizmus | Irodalmi művek nyomán készült mozgalmi filmek 1954-1962. (Budapesti tavasz, Angyalok földje, Fel a fejjel, Különös ismertetőjel, A küldetés, Az élet hídja, Sóbálvány, Merénylet, Razzia, A harag napja, A harminckilences dandár, Pár lépés a határ, Puskák és galambok, Szélvihar, Tegnap, Virrad..., Alázatosan jelentem) | ||
Meghallgatás | Jeles András főiskolai vizsgafilmjének keletkezése illetve a film értelmezése és elemzése. | ||
Így fog leperegni | Jeles András vizsgafilmje. Dokumentarista stílus. Bűn és bűnhődés a magyar filmvásznon. | ||
Fehér sereg | A vizsgafilm keletkezésének háttere és értelmezése | ||
Töredék | Jeles András kisjátékfilmjének elemzése | ||
Vasárnap, április 12. | Jeles András városfilmje, a film motívumai, értelmezése | ||
Félálom | Jeles András diplomafilmje. Keletkezése és értelmezése | ||
Montázs | Jeles András kísérleti dokumentumfilmje | ||
A kis Valentinó | Jeles András első egész estés játékfilmje | ||
Csokonai | Jeles András tévéjátéka | ||
Álombrigád | Jeles András második játékfilmje | ||
Angyali üdvözlet | Jeles András harmadik egész estés játékfilmje | ||
Senkiföldje | Jeles András holokauszt ábrázolása | ||
József és testvérei | Jeles András filmjének elemzése | ||
Párhuzamos halálrajzok | Jeles András kétrészes riport-dokumentumfilmje |