József Attila Könyvtár - Műelemzés Adatbázis | Keresés | Metropolis

188 db találat
Dátum downCímLeírás
2013-04-01"Elrontott" slasherekMegjegyzések Király Jenő Persona-értelmezéséhez
2013-04-01El nem csókolt csókokMegjegyzések a magyar film noirról. A Halálos tavasz (1939)-tól: tragikus románc: Egy szív megáll (1942) / Kalmár László; Egy asszony visszanéz (1942) / Radványi Géza; Külvárosi őrszoba / Hamza D. Ákos; melodráma: Életre ítéltek! / Rodriguez Endre; Férfihűség (1943) / Daróczy József; Kísértés (1940) / Zilahy Lajos; Tóparti látomás (1940) Halálos csók / (1942) / Kalmár László; Ópiumkeringő (1943) / Balogh Béla; Zárt tárgyalás (1940) / Radványi Géza; Féltékenység (1943) / Cserépy László
2013-04-01A pszichotriller és a slasher kapcsolatának feltérképezéseKirály Jenő A film szimbolikája II/1. kötetében tárgyalja részletesen a horror műfaját, ill. alműfajait.
2013-03-01Súlyos testekTestek a filmben, a nézőtéren és a filmtudományban. Súlytalanság: Gravitáció (2013) / Cuarón, Alfonso; 2001 Űrodüsszeia / Kubrick, Stanley. Testművészet: Taxidermia / Pálfi György; Pál Adrienn / Kovács Ágnes; A Szakács, a Tolvaj, a Feleség és a Szeretője (1989) / Peter greenaway. Haptikus vizualitás és feminizmus: Zongoralecke (1993); Nyílt seb (2003); Fényes csillag (2009) / Jane Campion; Üvöltő szelek 82011) / Andrea Arnold; Hukkle (2002) / Pálfi György;
2013-03-01Az idegen sebeTér és testhatárok Andrea Arnold Üvöltő szelek (2011) -adaptációjában. I. Történet II. Táj III. Test
2013-03-01Hitehagyott testekKontroll (2003) / r. Antal Nimród és a kelet-európai testpolitika
2013-03-01A leszbikus nő, minta nemzeti traumák megtestesüléseA nemzeti traumákkal - az 1943-44-es berlini ostrommal és az 1956 utáni konszolidációval - való szembenézés két filmpélda - az Aimée és jaguár (1999, rend. Max Farberböck) és az Egymásra nézve (1982, Makk Károly) című filmek - elemzésén keresztül.
2013-03-01Érzéki képekHaptikus jegyek a kortárs magyar flmben. Tapintható felületek: "Pálfi György Hukkle (2002) c. filmje haptikusság tekintetében a legjobban elemezhető magyar film. " Egész testes hipnózis Fliegauf Bence Trance/Pörgés (2005) c. rövidfilmjének és Dealer c. nagyjátékfilmjének "hangjai". Szaglószervi ingerek: Kocsis Ágnes: Friss levegő (2006).
2013-03-013 D-esztétikaAz Avatar (2009, James Cameron) és a hiperhaptikus vizualitás.
2013-01-01Felkelő napokPolitikai modernizmus a japán újhullámban (1960-1972) Oshima, Imamura Shohei, Yoshida, Teshigahara, Hani susumu, Shinoda Masahiro,, Wakamatsu Koji, Suzuki Seiun)
2013-01-01Az incesztus motívuma a japán...újhullám filmjeiben
2012-04-01A posztklasszikus film és a blockbusterArmageddon / r. Michael Bay, 1998.
2012-04-01Tükör és füstMedialitás, képalkotás és nézői pozíció James Cameron filmjeiben. Terminátor - a halálosztó (1984) A bolygó neve: halál (1986) A mélység titka (1989) terminátor 2 - Az ítélet napja (1991) Titanic (1997) Két tűz között (1994) Avatar (2009)
2012-04-01Az akció-kép válsága a terror koprábanBombák földjén / r. Kathryn Bigelow, 2008.
2012-03-01A melodráma több életeBevezető a melodráma-összeállításhoz
2012-03-01A hang és a téboly történeteiJegyzetek a családi melodrámáról
2012-03-01A melodráma és a női filmMűfaj-értelmezési kérdések
2011-04-01Erőszak és érzelemHaneke modernista melodrámái. "H. filmjeiben az erőszakos cselekedetek legtöbbször az egyén ellen irányulnak, vagy bizonyos értelemben a családra korlátozódnak." 1.rész: polgári tabló - Polgárháború trilógia (A hetedik kontinens, 1989. Benny videója, 1992. 71 töredék a véletlen kronológiájából, 1994.) 2.rész: a néző bánalmazása...(Furcsa játék, 1997. A zongoratanárnő, 2001.)
2011-04-01Michael Haneke és az európai kultúra elégedetlenjeiA magaskultúra, melyet a komolyzene példáz A zongoratanárnő c. filmben "nem képes hatékonyan fellépni a krízissel szemben". Benny videója és Bach, a Furcsa játék-ban a klasszikus és posztmodern kultúra zenében (is) kifejeződő összecsapása, A Rejtély-ben a "kultúrának a burzsoázia általi általi birtoklása és használata", az Ismeretlen kód-ban a zaj ill. a rhythm-and-bluest játszó utcai zenész, a Farkasok ideje posztapokalipszise, mikor "egy Beethoven-vonósdarab hangjai szólnak épp hogy csak hallhatóan a gyorsan lemerülő kazettás magnóból."
2011-03-01Vissza a múltbaAz emlékezés tematikája fiatal magyar rendezőknél
2011-03-01Test-tanokKortárs magyar szerzői filmek nőképe
2011-03-01Az identitásszörny, a szent mártír és az ellenállóFérfi versus női prostituáltak a kortárs magyar filmben A magyar film az elmúlt évtizedben az eddigieknél több homoszexualitással, homoerotikával kapcsolatos reprezentációt vonultatott fel, öt kortárs magyar filmet fogok összevetni,amelyekben központi szerepet kap a gyakorlatias értelemben vett prostitució: háromban a főszereplő, illetve meghatározó női karakter kapcsán (Johanna; Bibliotheque Pascal; illetve Dolina), kettőben férfi prostituált főszereplő révén (Nincsen nekem vágyam semmi; Férfiakt).
2011-03-01Kihordó természet, kultúra, nők - belső gyarmatokKortárs magyar filmek posztkoloniális olvasatai
2011-02-01Üdvözlet a bosszú urának!Hogyan lett Park Chan-wookból transznacionális szerző? A bosszú ura (2002) Oldboy (2004), A bosszú asszonya (2005)
2011-01-01Kortárs klasszikusokPályakép a Joel Coen - Ethan Coen alkotópárról
2011-01-01A Coen fivérek: posztmodern filmkészítőkpályakép a Coen fivérekről
2011-01-01Coen-noirA film noir megjelenése és alkalmazása a Coen testvérek életművében
2011-01-01Fargo, avagy az üres határvidékFargo / rend. Coen, Joel ; Coen, Ethan amerikai film, 1996.
2011-01-01A profi gyilkosA halál keresztútján / rend. Coen, Joel ; Coen, Ethan amerikai film, 1990.
2011-01-01Joel és Ethan Coen - FilmográfiaA Coen-testvérek filmjei, bibliográfiája
2010-04-01Egy pszeudo - irányzatKözelítések az új érzékenység filmjeihez a következők: Eszkimó asszony fázik, Kutya éji dala. A pronuma bolyok története, Jégkrémbalett és Ex-kódex
2010-04-01A színhiány filmjeiA fekete széria forma- és stíluselemzése stílus- és iskolateremtő műve Tarr Béla Kárhozat (1987) című munkája. Ezt szemléletmódjában több hasonló alkotás követte: Enyedi Ildikó: Az én XX.századom (1988), Sopsits Árpád: Céllövölde (1989), Fehér György: Szürkület (1989) és Szenvedély (1998), Janisch Attila: Árnyék a havon (1991), Szabó Ildikó: Gyerekgyilkosságok (1992) és Szász János: Woyzeck.
2010-04-01Körkörös romokA magyar film és a rendszerváltás
2010-03-01Reneszánsz és reformációBevezetés az 1960-1970-es évek hollywoodi filmjébe
2010-03-01Western-reformációAz 1950-1980 közötti revizionista westernek az identitás-válság tükrében
2010-03-01A kudarc pátosza: amerikai filmek az 1970-es évekbenJegyzetek a motiválatlan hősről
2010-03-01A király és a bolondVáltozó filmzenei trendek a Hollywoodi Reneszánszban
2010-02-01Kettős foglaltságTér, hely és identitás az 1990-es évek európai filmjében Dogville, Amélie csodálatos élete, Good bye, Lenin!
2010-01-01Hollywoodon innen és túlBevezető a magyar műfaji film összeállításhoz. 1. 1912-1944 2. 1945-1989 3. Műfajok a kortárs magyar filmben - ebben a fejezetben horrorral kapcsolatban megemlítik a CWT-t (Bernáth Zsolt, dunaújvárosi független filmesek)
2010-01-01Könnyek nélkülA melodráma nyomai az 1970 utáni magyar filmben I. A 70-es-80-as évek: A) dokumentarista társadalmi melodráma Tarr Béla: Családi tűzfészek, Panelkapcsolat, Erdős Pál: Adj király katonát!, Visszaszámlálás B) nemzedéki közérzetfilm Mészáros Márta: Útközben, Anna C) Történelmi melodrámák Gábor Pál: Kerttévált menyezet, Angi Vera; M.K.: Egymásra nézve; K-K.Zs.: Kiáltás és kiáltás C) Posztmodern melodráma Xantus János: Eszkimó asszony fázik; Sz.Gy.: Könnyű testi sértés II. Rendszerváltás után A) dokumentarista-publicisztikus társ.i melodráma (Édes Emma..., Üvegfal, Sejtjeink) B) szerelmi Szerelemtől sújtva, Lora, Férfiakt, Szélcsend C) a posztmodern melodráma újjáéledése (Mundruczó Kornél) filmográfia
2010-01-01Történelem és populáris mitológia...az 1989 utáni magyar műfaji filmben. Műfaj és nemzet; Magyar történelmi film (narratív struktúra, hősválasztás, széttagoltság); Koltay-trilógia: Julianus (1991) Honfoglalás (1996) Sacra Corona (2001); Bereményi Géza: A Hídember (2002); Magyar vándor (2004)
2010-01-01Tudományos-fantasztikus lakmuszpapírjainkA magyar science-fiction film:"klasszikus": Szíriusz (1942, Hamza D. Ákos) "modern": Az idő ablakai (1969, Fejér Tamás) Az erőd (1979, Szinetár Miklós) Meteo (1989, Monory M.András) "Posztmodern": 1 (2009, Peter Sparrow) Adás (2009, Vranik Roland)
2009-04-01DokumentumfilmMi a dokumentumfilm? A "minden fikció" és a "minden dokumentum" elméletek. A dokumentumjelleg, mint befogadási mód. Nyomelméletek. A kommunikatívakció -elméletek. Dokumentumfilmes ábrázolás. Etika.
2009-04-01A dokumentumfilm típusaiAz eltérő dokumentumfilmes kifejezésmódok csoportosítása. Ábrázolásmódok: költői, magyarázó, megfigyelő, résztvevő, reflexív, performatív.
2009-03-01"Fellazult tételek"Jancsó-filmek vitái a hatvanas években. A formában fellelt ideológia: az Oldás és kötés vitája, Történelemkép és ideológia: a Szegénylegények vitája, Az ideológikum ideológiája: a Fényes szelek vitája
2009-03-01A kánon jogaA magyar filmtörténet kanonizációs szempontjai, különös tekintettel a hetvenes évekre. Kritikai diskurzus. Cenzúra (betiltott filmek, 1969: Magyar Dezső: Agitátorok; Bacsó Péter: A tanú; dokumentumfilm: Gazdag Gyula: A határozat + intézményi cenzúra) Díjak. Listák (1.-2. budapesti 12) Idézettség
2009-03-01Benne lenne?Magyar filmtörténeti toplisták és a kanonizáció kérdései. Filmlisták: Budapesti 12 (1968); Új Budapesti 12 (2000)
2009-02-01Az akció lebontásaObjektív realista szüzsészerkesztési sémák és véletlenszerűség Robert Altman 70-es évekbeli filmjeiben. (M.A.S.H., Hosszú búcsú, Tolvajok, mint mi, Buffalo Bill és az indiánok, Az a hideg nap, Nashville)
2009-02-01McCabe és Mrs. Millerrend. Robert Altman, 1971.
2009-02-01Távolból szemlélt terekRobert Altman Nashville (1975) c. filmjének vizsgálata
2009-02-01Más világokRövidre vágva / rend. Robert Altman, Raymond Carver írásaiból, 1993.
2009-02-01Diszfunkcionális archetípusokRobert Altman hősei
2009-02-01Robert Altman filmjei...filmográfia, válogatott bibliográfia
2009-01-01Az animációs filmTematikus szám. Bevezető az animációs filmről szóló összeállítás elé Darley, Andrew: Vitaalap. Gondolatok az animáció tanulmányozásáról Wood, Aylish: A tér újjáélesztése Varga Zoltán: Határtörlések Bishko, Leslie: A rajzfilmstílus helyes és helytelen alkalmazása az animációban Annotált filmográfia Válogatott bibliográfia
2008-04-01Az előző részek tartalmából: Az amerikai sorozatok világaTévésorozatok típusai; Epizodikus történetmesélés: előzmények, film-, rádiósorozatok, szappanoperák, drámák, sitcomok, eszképizmus... Amerikai tévés tájkép; Írócsapat
2008-03-01Az amerikai musical mint kétfókuszú narratíva"Ha olyan eszközként tekintünk rá, ami kulturális problémákat képes megoldani, a musical új és egyben lenyűgöző identitást vesz fel"....ellentétes fogalompárok (rend/szabadság, fejlődés/állandóság, munka/szórakozás stb.) "egybeolvasztásával" pl. Gigi / rend. Vincente Minnelli, Colette kisregényéből (1958)
2008-03-01Az önreflexív musical és a szórakoztatás mítoszaA népszerű szórakoztatás beépülése a musicalba - "művészmusical, mint önreflexív forma.
2008-02-01Felemésztő közegArchitektúra Michelangelo Antonioni filmjeiben. Részletesebben tárgyalt filmtetralógia: A kaland (1960), Az éjszaka (1961), Napfogyatkozás (1962), Vörös sivatag (1964)
2008-02-01Hús a csontokonAz építészet mint allegória: Az építész hasa / rend Peter Greenaway, 1987.
2008-02-01Konkrét egyetemességToronyházak, építészeti modernizmus és realizmus a kortárs brit filmben: Az utolsó menedék / rend. Pawel Pawlikowski, 2000. Red Road / rend. Andrea Arnold, 2006.
2008-01-01A Nana, avagy a film fantáziájaNana / rend. Jean Renoir
2008-01-01Tér és elbeszélés Ozu filmjeibenMegszülettem, de...(1932) Elsuhanó ábránd (1933) Történet lebegő algákról (1934) Az egyetlen fiú (1936) Volt egyszer egy apa (1942) Nagaja úr feljegyzései (1947) Kései tavasz (1949) Kora nyár (1951) Rizsre öntött zöld tea íze (1952) Tokiói történet (1953) Kora tavasz (1956) Tokiói szürkület (1957) Napéjegyenlőségkor nyíló virág (1958) Szép jó regelt! (1959) Lebegő algák (1959) Késő ősz (1960) Vége a nyárnak (1961) Őszi délután (1962)
2008-01-01VégtelenítésekA Délidő (rend. Fred Zinnemann, 1952) és a Kárhozat (rend, Tarr Béla, 1987)
2008-01-01Térrendszerek az Észak-északnyugat-banÉszak-északnyugat / rend. Alfred Hitchcock, amerilai,1959.
2007-04-01Erdély Miklós mint filmE.M. filmes tevékenységéről
2007-04-01Szabadságtechnikai gyakorlatok"Erdély Miklós munkái - esztétikai tények. ...műveinek egyikét sem igazán jellemezhetjük filmként, versként, rajzként vagy performanszként."
2007-04-01A filmes performativitásErdély Miklós "vetítései"
2007-04-01"Farinelli testetlen trillái"Erdély Miklós és az avantgárd filmhang
2007-04-01A "midőn"-effektus mint a teatralitás jelenléte...Erdély Miklós művészetében
2007-04-01"Montázsgesztus és igazságeffektus"Verzió / rend. Erdély Miklós, Krúdy Gyula: Tiszaeszlári Solymosi Eszter c. írásából magyar film, BBS, 1979.
2007-03-01ThrillerekKritikai áttekintés: a műfaj meghatározásának különböző elméletei.
2007-02-01FelületkezelésÖnreflexió Michael Haneke filmjeiben. Felületkezelés a Nagyításban, a Personában és Haneke filmjeiben (A hetedik kontinens, Benny videója, Rejtély, Furcsa játék, Farkasok ideje)
2007-02-01Tükröt tartani a kameránakönreflexió Jean-Luc Godard filmjeiben
2007-02-01A jelentés nyomábanFilmnyelvi kísérletek Bódy Gábor korai munkáiban. Új-narrativitás. (Hogyan verekedett meg Jappe és Do Escobar után a világ - 1974; Négy bagatell - 1972-75; Amerikai anzix - 1975)
2007-01-01Szexualitás, érzékiség és összetartozásAz "angloindiai" és a "nyugati" nő reprezentációja a hindi filmekben
2006-04-01Az új ember, mint cyborgA technika alakzatai a weimari képkultúrában
2006-04-01A vamp és a gépTechnika és szexualitás Fritz Lang Metropolis-ában.
2006-04-01A technika és a nemek mediálásaMetropolis, nácizmus, modernizmus
2006-04-01A csillag C.A.Rotwang ajtajánA feje tetejére állítani Kracauert - Fritz Lang Metropolis c. fillmjének elemzése
2006-03-01A "tükörfilm" narratíváiFikcionalitás és dokumentarizmus viszonya a kortárs iráni filmben. (Baran 82001) / Majid Majidi, A biciklista (1987); Salaam Cinema, Kenyér és virág / Mohsen Makhmalbaf, A fehér léggömb (1995), Tükör (1997) / Jafar Panahi, A cseresznye íze / Abbas Kiarostami stb.)
2006-03-01Nézőpontok a kortárs (és nemzetközileg elismert)...iráni film vizsgálatához
2006-03-01Előrehozott katarzisAbbas Kiarostami
2006-03-01Gyermekmotívum a kortárs iráni filmekbenFehér léggömb (1995), Tükör / Jafar Panahi, Szelek szárnyán / Abbas Kiarostami, A biciklista, Afgán ábécé / Mohsen Makhmalbaf, Egy zsák rizs / Mohammad-Ali Talebi stb.
2006-03-01Nők táguló keretbenAz inter(kulturális) projekció és a néző szerepe
2006-02-01Tri(er)lógiákLars von Trier trilógiáiról: Európa-ciklus: A bűn mélysége (1984), Járvány (1987), Európa (1991); Birodalom (1994, 1997); Hullámtörés (1996), Idióták (1998), Táncos a sötétben (2000); Amerika-trilógia: Dogville (2003), Manderlay (2005), Washington
2006-02-01Nincs alkuLars von Trier melodrámái
2006-02-01Műfaji kérdések Lars von Trier életművébenMidcult, dogma, műfajiság; A sorozatok birodalma (Birodalom); A musical mennybemenetele (Táncos a sötétben); A műfaji menedék elvesztése (Dogville)
2006-02-01Bukott megváltókA megváltás narratív sémája; Trier női krisztusai; Európa, Bess (Hullámtörés), Selma (Táncos a sötétben), Grace (Dogville)
2006-02-01KutyavilágA Dogville térszerkezete és a nézői szubjektum
2006-02-01KiáltványokLars von Trier kiáltványai: 1. A bűn mélysége 2. Járvány 3. Európa DOGMA 95 kiáltvány (Lars von Trier, Thomas Vinterberg)
2006-02-01Dogma 95A Hollywoodra adott dán válasz globalizálódása (Születésnap / Thomas Vinterberg,1998; Idióták / Lars von Trier, 1998; Mifune utolsó dala / Kragh-Jacobsen, 1999; A király él / Levring, 2000) újabbak: Hogy szeretsz? / Susanne Bier, 2002; Bűnök / Anette K. Olesen, 2004. stb. A fogyatékosság és a demokrácia diskurzusai - Idióták
2006-01-01A borzalmas test olvasásaA horrorfilm kontextusai (történet, műfaj, kritika)
2006-01-01A horror paradoxonaA horror: kozmikus félelem és vallásos tapasztalat; ...pszichoanalízise; ...vonzereje
2006-01-01A horror és az iszonytató nőiségKépzeletbeli tisztátalanság. (Feminista értelmezés, Kristeva)
2006-01-01A Kép és a SzörnyA klasszikus horrorfilm mozgóképi önreflexiója
2006-01-01Fölébredni a (rém)álmokból?Álomkoncepciók a horrofilmben
2006-01-01A horrorfilmannotált filmográfia
2006-01-01NarratívákHorrorfilm-elbeszélések: tudáselbeszélés, inváziós elbeszélés, zárt inváziós elbeszélés, nyitott inváziós elbeszélés, zárt és nyitott metamorfóziselbeszélés.
2005-04-01HatárhelyzetekBevezető a Wong Kar-wai összeállításhoz
2005-04-01A kiábrándulás erotikájaWong Kar-wai filmjeiről
2005-04-01Wong Kar-wai és a melodrámaMűfajok és a műfajok átalakítása Wong Kar-wai filmjeiben.
2005-04-01Wong életrajzi históriái kóbor lovagokrólAz idő hamvai : Ashes of Time / rend. Wong Kar-wai, honkongi film, 1994.
2005-04-01AnamnéziaIdő, emlékezés, felejtés Wong Kar-wai filmjeiben
2005-04-01Önálló életZenei diskurzusok Wong Kar-wai filmjeiben: Csunking Express; Bukott angyalkák - részletesen tárgyalva.
2005-04-01Hongkongi találkozásokWong Kar-wai: Csunking express
2005-04-01A változatlanság lehetetlenségeWong Kar-wai: 2046
2005-04-01A stílus szűrőjén átWong Kar-wai filmjeinek facilitásáról. Arcok: As Tears Go By, Days of Being Wild, Ashes of Time, Csunking expressz, Bukott angyalkák, Édes2kettes, Szerelemre hangolva, 2046
2005-04-01Az idő közelképeA lassítás Wong Kar-wai filmjeiben
2005-04-01Wong Kar-wai filmjeifilmográfia
2005-03-01Ami átalakul és ami megőrződikModernista filmkép és archaikus világkép viszonya Gaál István korai rövidfilmjeiben.
2005-03-01Gaál István: Pályamunkásokoperatőr Sára Sándor, rövidfilm, 4 perc, 1957.
2005-03-01Mozgókép és hangállványzatGaál István Sodrásban c. filmjének zenei olvasata
2005-03-01ElágazásokÉletpályák és társadalomkép Gaál István 60-as évekbeli filmjeiben. (Sodrásban, 1963; Zöldár, 1965; Keresztelő, 1967)
2005-03-01Szemközt a világmindenséggelTájábrázolás Gaál István filmjében
2005-03-01Tárt elhatároltságMészöly Miklós és Gaál István, avagy a "tettenérés magasiskolái" Magasiskola / rend. Gaál István, í. Mészöly Miklós, 1970.
2005-03-01Gaál István: GyökerekG.I. Bartókról készült 3 részes (tévé)filmje, "filmkölteménye".
2005-03-01Játszani, mint a gyermekGaál István városfilmjei
2005-03-01"Ember, ne gyűlöld a halált"Beszélgetés Gáll Istvánnal.
2005-02-01Fekete kezdetekFekete szereplők típusai az amerikai filmekben: a Tamás bátya kunyhójától (1903-ban készült 12 perces film) az Amerika hőskoráig (rend. D.W. Griffith, 1915)
2005-02-01Kötelező orientalizmusSanghai virágai / rend. Hou Hsiao Hsien hong-kongi film, 1998.
2004-04-01\"Sötétség, ragyogás\"Filmszerűség, áttetszőség Jeles András A kis Valentino c. filmjében.
2004-04-01Munkás, hámozvaJeles András: Álombrigád - az utolsó magyar termelési film.
2004-04-01Avantgárd és romantikaJeles András: Angyali üdvözlet
2004-04-01Holokauszt: képírásJeles András: Senkiföldje
2004-04-01Az álomlátóJeles András: József és testvérei - jelenetek egy parasztbibliából, magyar film, 2003.
2004-04-01Három nővér-vízió a büntetszázad végénValahol Oroszországban avagy három nővér magyar tévéfilm, Jeles András színházi rendezéséből, 1991.
2004-04-01KontrasztokJeles András színházi rendezései
2004-04-01Jeles András munkái; Vál. bibliográfia Jeles AndrásrólFilmográfia és bibliográfia
2004-03-01Amit az ujjaim tudnakA cinesztéziaii szubjektum, avagy a testi tekintet.
2004-02-01A magyar dokumentumfilm a rendszerváltása -a magyar dokumentumfilm a rendszerváltás után
2004-02-01Emberek az embertelenségbenA rendszerváltás vesztesei Almási Tamás és Schiffer Pál dokumentumfilmjeiben. Schiffer Pál: Székesfehérvár-sorozat: Senki gyermekei - Videoton sztori I-II. (1992.); Videoton sztori III. (Akik maradtak)(1993.) Elektra Kft., avagy bevezetés a politikai gazdaságtanba (1992-95.); Törésvonalak I-III: I. Innen a legnehezebb (1996-97), II. Talpon maradni (1996-97), III. Stratégiák (1998) Almási Tamás: Ózd-sorozat: Szorításban (1987); Az első száz év (1988-92); Lassítás (1988-92); Miénk a gyár I-II.(1988-93); Acélkapocs (1994); Petrenko (1995); Meddő (1994-95); Tehetetlenül (1997-98)
2004-02-01A romák ábrázolása a rendszerváltás utáni...magyar dokumentumfilmekben
2004-01-01Egy kísérteti filmPsycho / rend. Alfred Hitchcock, 1960.
2004-01-01Alászállás az alvilágbaPsycho / rend.Alfred Hitchcock, 1960.
2004-01-01Pszichózis, neurózis, perverzió a Psycho kapcsánPsycho / rend. Alfred Hitchcock 1960.
2004-01-01HalálösztönökPsycho / rend.Alfred Hitchcock, 1960.
2004-01-01Felügyelet és mulatság. A Psycho és a posztmodern filmPsycho / Alfred Hitchcock 1960.
2004-01-01Működésben a retorika. A Psycho hét modelljePsycho / rend.Alfred Hitchcock, 1960.
2003-03-01Biztonság, bizonyosság, bizonytalanságTémák és motívumok Szabó István 60-as 70-es évekbeli rövidfilmjeiben
2003-03-01Néhány bevilágított mozgóképEgy archív felvétel értelemrögzítése a Szembesítés / rend. Szabó István történetképében
2003-03-01Szabó István munkáifilmográfia
2003-03-01Arcok történelmi megvilágításbanBeszélgetés Szabó Istvánnal
2003-03-01IntimitásBizalom / rend. Szabó István magyar film, 1979.
2003-03-01"Fölragyog sikeresen a napom" 1.A spektrális test feltűnése Szabó István Mephistójában
2003-03-01Válogatott bibliográfia Szabó István filmjeirőlKönyvek; Interjúk, összefoglalók; Válogatott irodalom filmenként Filmográfia (link)
2003-02-01A mesterséges végtelenA trükkfelvételekről és a fenségesről: Douglas Trumbull trükkfelvételeiről. (2001: Űrodisszeia, Harmadik típusú találkozások, Űrszekerek, Szárnyas fejvadász)
2003-02-01\\\"Mintha beakadna Isten bakelitlemeze\\\"Időutazásos filmek narratív vizsgálata
2003-02-01A fantázia megkettőződései és a vágy tereA sci-fi és horrorfilmekben megkettőződés, másolatok létrehozása révén az emberi világ ellen forduló teremtményekről az \"ős\" Frankenstein-től (1931) The Body Snatcher (1945), Invasion the Body Snatcher (1956) filmeken át a Szárnyas fejvadász-ig (1982).
2003-02-01Ideologikus és műfaji mutációkAz Alien-sorozat
2003-02-01"Ez csak egy kibaszott vicc lehet"Tudás, hit és ítéleta tudományos fantasztikus műfajban: A dolog / rend. John Carpenter 1982
2002-02-01Filmodisszeia: formák áttűnésbenA kubricki elbeszélő stílus a recepció tükrében. Stanley Kubrick - életmű. A dicsőség ösvényei (1957); 2001: Ürodisszeia; Ragyogás; Mechanikus narancs stb.
2002-02-01Kubrick nagymesterA sakk szerepe Stanley Kubrick életművében. A sakk szimbólumrendszerére épül: A gyilkos csókja. Játékelmélethez kapcsolható: 2001: Űrodüsszeia; Ragyogás; Tágra zárt szemek; Mechanikus narancs; Lolita stb.
2002-02-01A "trónfosztott" szerző. A Ragyogás recepciótörténeteRagyogás / rend. Stanley Kubrick, Stephen King regénye nyomán amerikai film, 1980.
2002-02-01Mechanikus narancsrend. Stanley Kubrick; Anthony Burgess Gépnarancs c. regénye alapján amerikai film, 1971.
2002-02-01Idő és térStanley Kubrick filmjeiben
2000-04-01Film és maszkA női néző elmélete. Freud Nőiség-ről írt esszéje, feminizmus és film.
2000-04-01Kép, funkció, struktúraA nő Szabó István filmjeiben. (legrészletesebben: A napfény íze stb.)
2000-04-01Nőfilmek - nemcsak nőknekElmélet - két konkrét példán bemutatva: Erdőss Pál Adj király katonát! és Mészáros Márta Eltávozott nap c. filmjének elemzése.
2000-04-01Hitchcock, feminizmus és a patriarchális tudattalanH. és a feminista filmelmélet
2000-04-01Vizuális élvezet és az elbeszélői filmPszichoanalízis, A szemlélés művészete - az emberi alak bűvölete, A nő mint kép, a férfi mint a tekintet birtoklója
2000-04-01Női filmek új megközelítésbenEsztétika és feminista filmelmélet
2000-03-01Dada / Film?Gépi balett / Léger (1924) Felvonásköz / René Clair (1924) Ritmus 21; Ritmus 23/ Hans Richter (1921-4) Anémic cinema / Duchamp (1926) Visszatérés az értelemhez (1923) Emak Bakia (1927) Tengeri csillag (1928) / Man Ray Diagonális szimfónia (1925) / Eggeling
2000-03-01Két dadaista filmFelvonásköz / rend. René Clair (1924) Emak Bakia / rend. Man Ray
2000-03-01Az elidegenítés mint módszer:a film és a dada
2000-03-01Artaud és a film: felülvizsgálatArtaud filmes tevékenységéről A kagyló és a lelkész / rend. Germaine Dulac, forgatókönyv Antonin Artaud (1927)
2000-03-01Varázslat és filmAntonin Artaud és a film: forgatókönyvei, filmes tanulmányai, filmszerepei.(1923-1935) A kagyló és a lelkész / rend. Germaine Dulac, forgatókönyv Antonin Artaud (1927?1928)
2000-02-01Az Aranypolgár készítéseAranypolgár / rend. Orson Welles, fényképezte Gregg Toland, 1941. amerikai film
2000-02-01Welles és Shakespeare (Macbeth, Othello, Falstaff)Macbeth / rend. Orson Welles, Shakespeare drámájából fsz.: Orson Welles (Macbeth); Jeanette Nolan (Lady Macbeth) amerikai film, ff, 1948. Othello / rend. orson Welles, Shakespeare drámájából, ff, 1952. fsz.: O. Welles (Othello) Falstaff / rend. Orson Welles, irodalmi alapanyag: Shakespeare II. Richárd, IV.Henrik, V.Henrik és Windsori víg nők c. darabjai spanyol-svájci film, ff. 1966.
2000-02-01Orson Welles munkái. Válogatott bibliográfia Orson WellesrőlOrson Welles filmjei, filmtervei, filmszerepei (filmográfia) Orson Welles-bibliográfia (forgatókönyvei, könyvek, folyóirat-különszámok, interjúk, tanulmányok Welles filmjeiről)
2000-01-01Ragályi Elemérportrévázlat
2000-01-01Képek sodrásábanBeszélgetés Sára Sándorral operatőri munkájáról.
2000-01-01Köszönet a moziértTóth János kinematográfus
2000-01-01A megismerés bátorsága és a tekintet erejeKovács László és Zsigmond Vilmos (operatőrök) munkáiról
2000-01-01Ahol a fény kifárad...Beszélgetés Kardos Sándor operatőrrel
2000-01-01Többet látni az életből és a fénybőlBeszélgetés Illés György operatőrrel
1999-04-01A médiumJean-Luc Godard
1999-04-01A forma és a mélység, avagy az elbeszélés viszontagságaiJean-Jacques Godard filmjeinek változó formanyelve: Kifulladásig (1959); A megvetés (1963); Egy férjes asszony (1964); Alphaville (1965); Bolond Pierrot (1965); Made in U.S.A. (1966).
1998-03-01Szergej Mihajlovics Eisenstein munkáifilmográfia + bibliográfia
1998-03-01Prokofjev és Eisenstein közös alkotásaiJégmezők lovagja; Rettegett Iván
1998-03-01Eisenstein és ArtaudAz attrakciók montázsa és a Kegyetlen Színház.
1998-03-01Az eisensteini montázs és Joyce UlysseseAz újragondolt analógia
1998-02-01"csodapásztorok, midőn"Szőts István: Emberek a havason (1942) c. filmjéről
1998-02-01Szőts IstvánBiográfia
1998-02-01Szőts István és a 60-as évek...magyar filmművészete
1998-02-01Nemzet és narrációErnest Hemingway: Búcsú a fegyverektől - regény és film. Narráció. A hollywoodi adaptáció történeti háttere.
1998-02-01MetaelméletNarráció
Én, te, őA személy, mint filmnyelvi konstitúció Szabó István filmművészetében
Sci-fi történet évszámokbanfilmográfia 1895-2001.