Lista | Dátum  | Cím | Leírás | |
| 2013-04-01 | "Elrontott" slasherek | Megjegyzések Király Jenő Persona-értelmezéséhez | |
| 2013-04-01 | El nem csókolt csókok | Megjegyzések a magyar film noirról. A Halálos tavasz (1939)-tól: tragikus románc: Egy szív megáll (1942) / Kalmár László; Egy asszony visszanéz (1942) / Radványi Géza; Külvárosi őrszoba / Hamza D. Ákos; melodráma: Életre ítéltek! / Rodriguez Endre; Férfihűség (1943) / Daróczy József; Kísértés (1940) / Zilahy Lajos; Tóparti látomás (1940) Halálos csók / (1942) / Kalmár László; Ópiumkeringő (1943) / Balogh Béla; Zárt tárgyalás (1940) / Radványi Géza; Féltékenység (1943) / Cserépy László | |
| 2013-04-01 | A pszichotriller és a slasher kapcsolatának feltérképezése | Király Jenő A film szimbolikája II/1. kötetében tárgyalja részletesen a horror műfaját, ill. alműfajait. | |
| 2013-03-01 | Súlyos testek | Testek a filmben, a nézőtéren és a filmtudományban. Súlytalanság: Gravitáció (2013) / Cuarón, Alfonso; 2001 Űrodüsszeia / Kubrick, Stanley. Testművészet: Taxidermia / Pálfi György; Pál Adrienn / Kovács Ágnes; A Szakács, a Tolvaj, a Feleség és a Szeretője (1989) / Peter greenaway. Haptikus vizualitás és feminizmus: Zongoralecke (1993); Nyílt seb (2003); Fényes csillag (2009) / Jane Campion; Üvöltő szelek 82011) / Andrea Arnold; Hukkle (2002) / Pálfi György;
| |
| 2013-03-01 | Az idegen sebe | Tér és testhatárok Andrea Arnold Üvöltő szelek (2011) -adaptációjában.
I. Történet II. Táj III. Test | |
| 2013-03-01 | Hitehagyott testek | Kontroll (2003) / r. Antal Nimród és a kelet-európai testpolitika | |
| 2013-03-01 | A leszbikus nő, minta nemzeti traumák megtestesülése | A nemzeti traumákkal - az 1943-44-es berlini ostrommal és az 1956 utáni konszolidációval - való szembenézés két filmpélda - az Aimée és jaguár (1999, rend. Max Farberböck) és az Egymásra nézve (1982, Makk Károly) című filmek - elemzésén keresztül. | |
| 2013-03-01 | Érzéki képek | Haptikus jegyek a kortárs magyar flmben. Tapintható felületek: "Pálfi György Hukkle (2002) c. filmje haptikusság tekintetében a legjobban elemezhető magyar film. " Egész testes hipnózis Fliegauf Bence Trance/Pörgés (2005) c. rövidfilmjének és Dealer c. nagyjátékfilmjének "hangjai". Szaglószervi ingerek: Kocsis Ágnes: Friss levegő (2006). | |
| 2013-03-01 | 3 D-esztétika | Az Avatar (2009, James Cameron) és a hiperhaptikus vizualitás. | |
| 2013-01-01 | Felkelő napok | Politikai modernizmus a japán újhullámban (1960-1972) Oshima, Imamura Shohei, Yoshida, Teshigahara, Hani susumu, Shinoda Masahiro,, Wakamatsu Koji, Suzuki Seiun) | |
| 2013-01-01 | Az incesztus motívuma a japán... | újhullám filmjeiben | |
| 2012-04-01 | A posztklasszikus film és a blockbuster | Armageddon / r. Michael Bay, 1998. | |
| 2012-04-01 | Tükör és füst | Medialitás, képalkotás és nézői pozíció James Cameron filmjeiben. Terminátor - a halálosztó (1984) A bolygó neve: halál (1986) A mélység titka (1989) terminátor 2 - Az ítélet napja (1991) Titanic (1997) Két tűz között (1994) Avatar (2009) | |
| 2012-04-01 | Az akció-kép válsága a terror koprában | Bombák földjén / r. Kathryn Bigelow, 2008. | |
| 2012-03-01 | A melodráma több élete | Bevezető a melodráma-összeállításhoz | |
| 2012-03-01 | A hang és a téboly történetei | Jegyzetek a családi melodrámáról | |
| 2012-03-01 | A melodráma és a női film | Műfaj-értelmezési kérdések
| |
| 2011-04-01 | Erőszak és érzelem | Haneke modernista melodrámái. "H. filmjeiben az erőszakos cselekedetek legtöbbször az egyén ellen irányulnak, vagy bizonyos értelemben a családra korlátozódnak." 1.rész: polgári tabló - Polgárháború trilógia (A hetedik kontinens, 1989. Benny videója, 1992. 71 töredék a véletlen kronológiájából, 1994.) 2.rész: a néző bánalmazása...(Furcsa játék, 1997. A zongoratanárnő, 2001.) | |
| 2011-04-01 | Michael Haneke és az európai kultúra elégedetlenjei | A magaskultúra, melyet a komolyzene példáz A zongoratanárnő c. filmben "nem képes hatékonyan fellépni a krízissel szemben". Benny videója és Bach, a Furcsa játék-ban a klasszikus és posztmodern kultúra zenében (is) kifejeződő összecsapása, A Rejtély-ben a "kultúrának a burzsoázia általi általi birtoklása és használata", az Ismeretlen kód-ban a zaj ill. a rhythm-and-bluest játszó utcai zenész, a Farkasok ideje posztapokalipszise, mikor "egy Beethoven-vonósdarab hangjai szólnak épp hogy csak hallhatóan a gyorsan lemerülő kazettás magnóból." | |
| 2011-03-01 | Vissza a múltba | Az emlékezés tematikája fiatal magyar rendezőknél | |
| 2011-03-01 | Test-tanok | Kortárs magyar szerzői filmek nőképe | |
| 2011-03-01 | Az identitásszörny, a szent mártír és az ellenálló | Férfi versus női prostituáltak a kortárs magyar filmben
A magyar film az elmúlt évtizedben az eddigieknél több homoszexualitással, homoerotikával kapcsolatos reprezentációt vonultatott fel, öt kortárs magyar filmet fogok összevetni,amelyekben központi szerepet kap a gyakorlatias értelemben vett prostitució: háromban a főszereplő, illetve meghatározó női karakter kapcsán (Johanna; Bibliotheque Pascal; illetve Dolina), kettőben férfi prostituált főszereplő révén (Nincsen nekem vágyam semmi; Férfiakt).
| |
| 2011-03-01 | Kihordó természet, kultúra, nők - belső gyarmatok | Kortárs magyar filmek posztkoloniális olvasatai | |
| 2011-02-01 | Üdvözlet a bosszú urának! | Hogyan lett Park Chan-wookból transznacionális szerző? A bosszú ura (2002) Oldboy (2004), A bosszú asszonya (2005) | |
| 2011-01-01 | Kortárs klasszikusok | Pályakép a Joel Coen - Ethan Coen alkotópárról | |
| 2011-01-01 | A Coen fivérek: posztmodern filmkészítők | pályakép a Coen fivérekről | |
| 2011-01-01 | Coen-noir | A film noir megjelenése és alkalmazása a Coen testvérek életművében | |
| 2011-01-01 | Fargo, avagy az üres határvidék | Fargo / rend. Coen, Joel ; Coen, Ethan
amerikai film, 1996. | |
| 2011-01-01 | A profi gyilkos | A halál keresztútján / rend. Coen, Joel ; Coen, Ethan
amerikai film, 1990. | |
| 2011-01-01 | Joel és Ethan Coen - Filmográfia | A Coen-testvérek filmjei, bibliográfiája | |
| 2010-04-01 | Egy pszeudo - irányzat | Közelítések az új érzékenység filmjeihez
a következők: Eszkimó asszony fázik, Kutya éji dala. A pronuma bolyok története, Jégkrémbalett és Ex-kódex | |
| 2010-04-01 | A színhiány filmjei | A fekete széria forma- és stíluselemzése
stílus- és iskolateremtő műve Tarr Béla Kárhozat (1987) című munkája. Ezt szemléletmódjában több hasonló alkotás követte: Enyedi Ildikó: Az én XX.századom (1988), Sopsits Árpád: Céllövölde (1989), Fehér György: Szürkület (1989) és Szenvedély (1998), Janisch Attila: Árnyék a havon (1991), Szabó Ildikó: Gyerekgyilkosságok (1992) és Szász János: Woyzeck. | |
| 2010-04-01 | Körkörös romok | A magyar film és a rendszerváltás | |
| 2010-03-01 | Reneszánsz és reformáció | Bevezetés az 1960-1970-es évek hollywoodi filmjébe | |
| 2010-03-01 | Western-reformáció | Az 1950-1980 közötti revizionista westernek az identitás-válság tükrében | |
| 2010-03-01 | A kudarc pátosza: amerikai filmek az 1970-es években | Jegyzetek a motiválatlan hősről | |
| 2010-03-01 | A király és a bolond | Változó filmzenei trendek a Hollywoodi Reneszánszban | |
| 2010-02-01 | Kettős foglaltság | Tér, hely és identitás az 1990-es évek európai filmjében
Dogville, Amélie csodálatos élete, Good bye, Lenin! | |
| 2010-01-01 | Hollywoodon innen és túl | Bevezető a magyar műfaji film összeállításhoz. 1. 1912-1944 2. 1945-1989 3. Műfajok a kortárs magyar filmben - ebben a fejezetben horrorral kapcsolatban megemlítik a CWT-t (Bernáth Zsolt, dunaújvárosi független filmesek) | |
| 2010-01-01 | Könnyek nélkül | A melodráma nyomai az 1970 utáni magyar filmben
I. A 70-es-80-as évek: A) dokumentarista társadalmi melodráma Tarr Béla: Családi tűzfészek, Panelkapcsolat, Erdős Pál: Adj király katonát!, Visszaszámlálás B) nemzedéki közérzetfilm Mészáros Márta: Útközben, Anna C) Történelmi melodrámák Gábor Pál: Kerttévált menyezet, Angi Vera; M.K.: Egymásra nézve; K-K.Zs.: Kiáltás és kiáltás C) Posztmodern melodráma Xantus János: Eszkimó asszony fázik; Sz.Gy.: Könnyű testi sértés II. Rendszerváltás után A) dokumentarista-publicisztikus társ.i melodráma (Édes Emma..., Üvegfal, Sejtjeink) B) szerelmi Szerelemtől sújtva, Lora, Férfiakt, Szélcsend C) a posztmodern melodráma újjáéledése (Mundruczó Kornél) filmográfia | |
| 2010-01-01 | Történelem és populáris mitológia... | az 1989 utáni magyar műfaji filmben. Műfaj és nemzet; Magyar történelmi film (narratív struktúra, hősválasztás, széttagoltság); Koltay-trilógia: Julianus (1991) Honfoglalás (1996) Sacra Corona (2001); Bereményi Géza: A Hídember (2002); Magyar vándor (2004) | |
| 2010-01-01 | Tudományos-fantasztikus lakmuszpapírjaink | A magyar science-fiction film:"klasszikus": Szíriusz (1942, Hamza D. Ákos) "modern": Az idő ablakai (1969, Fejér Tamás) Az erőd (1979, Szinetár Miklós) Meteo (1989, Monory M.András) "Posztmodern": 1 (2009, Peter Sparrow) Adás (2009, Vranik Roland) | |
| 2009-04-01 | Dokumentumfilm | Mi a dokumentumfilm? A "minden fikció" és a "minden dokumentum" elméletek. A dokumentumjelleg, mint befogadási mód. Nyomelméletek. A kommunikatívakció -elméletek. Dokumentumfilmes ábrázolás. Etika. | |
| 2009-04-01 | A dokumentumfilm típusai | Az eltérő dokumentumfilmes kifejezésmódok csoportosítása. Ábrázolásmódok: költői, magyarázó, megfigyelő, résztvevő, reflexív, performatív. | |
| 2009-03-01 | "Fellazult tételek" | Jancsó-filmek vitái a hatvanas években. A formában fellelt ideológia: az Oldás és kötés vitája, Történelemkép és ideológia: a Szegénylegények vitája, Az ideológikum ideológiája: a Fényes szelek vitája | |
| 2009-03-01 | A kánon joga | A magyar filmtörténet kanonizációs szempontjai, különös tekintettel a hetvenes évekre. Kritikai diskurzus. Cenzúra (betiltott filmek, 1969: Magyar Dezső: Agitátorok; Bacsó Péter: A tanú; dokumentumfilm: Gazdag Gyula: A határozat + intézményi cenzúra) Díjak. Listák (1.-2. budapesti 12) Idézettség | |
| 2009-03-01 | Benne lenne? | Magyar filmtörténeti toplisták és a kanonizáció kérdései. Filmlisták: Budapesti 12 (1968); Új Budapesti 12 (2000) | |
| 2009-02-01 | Az akció lebontása | Objektív realista szüzsészerkesztési sémák és véletlenszerűség Robert Altman 70-es évekbeli filmjeiben. (M.A.S.H., Hosszú búcsú, Tolvajok, mint mi, Buffalo Bill és az indiánok, Az a hideg nap, Nashville) | |
| 2009-02-01 | McCabe és Mrs. Miller | rend. Robert Altman, 1971. | |
| 2009-02-01 | Távolból szemlélt terek | Robert Altman Nashville (1975) c. filmjének vizsgálata | |
| 2009-02-01 | Más világok | Rövidre vágva / rend. Robert Altman, Raymond Carver írásaiból, 1993. | |
| 2009-02-01 | Diszfunkcionális archetípusok | Robert Altman hősei | |
| 2009-02-01 | Robert Altman filmjei... | filmográfia, válogatott bibliográfia | |
| 2009-01-01 | Az animációs film | Tematikus szám. Bevezető az animációs filmről szóló összeállítás elé Darley, Andrew: Vitaalap. Gondolatok az animáció tanulmányozásáról Wood, Aylish: A tér újjáélesztése Varga Zoltán: Határtörlések Bishko, Leslie: A rajzfilmstílus helyes és helytelen alkalmazása az animációban Annotált filmográfia Válogatott bibliográfia
| |
| 2008-04-01 | Az előző részek tartalmából: Az amerikai sorozatok világa | Tévésorozatok típusai; Epizodikus történetmesélés: előzmények, film-, rádiósorozatok, szappanoperák, drámák, sitcomok, eszképizmus... Amerikai tévés tájkép; Írócsapat | |
| 2008-03-01 | Az amerikai musical mint kétfókuszú narratíva | "Ha olyan eszközként tekintünk rá, ami kulturális problémákat képes megoldani, a musical új és egyben lenyűgöző identitást vesz fel"....ellentétes fogalompárok (rend/szabadság, fejlődés/állandóság, munka/szórakozás stb.) "egybeolvasztásával"
pl. Gigi / rend. Vincente Minnelli, Colette kisregényéből (1958) | |
| 2008-03-01 | Az önreflexív musical és a szórakoztatás mítosza | A népszerű szórakoztatás beépülése a musicalba - "művészmusical, mint önreflexív forma. | |
| 2008-02-01 | Felemésztő közeg | Architektúra Michelangelo Antonioni filmjeiben. Részletesebben tárgyalt filmtetralógia: A kaland (1960), Az éjszaka (1961), Napfogyatkozás (1962), Vörös sivatag (1964) | |
| 2008-02-01 | Hús a csontokon | Az építészet mint allegória: Az építész hasa / rend Peter Greenaway, 1987.
| |
| 2008-02-01 | Konkrét egyetemesség | Toronyházak, építészeti modernizmus és realizmus a kortárs brit filmben: Az utolsó menedék / rend. Pawel Pawlikowski, 2000.
Red Road / rend. Andrea Arnold, 2006. | |
| 2008-01-01 | A Nana, avagy a film fantáziája | Nana / rend. Jean Renoir | |
| 2008-01-01 | Tér és elbeszélés Ozu filmjeiben | Megszülettem, de...(1932) Elsuhanó ábránd (1933) Történet lebegő algákról (1934) Az egyetlen fiú (1936) Volt egyszer egy apa (1942) Nagaja úr feljegyzései (1947) Kései tavasz (1949) Kora nyár (1951) Rizsre öntött zöld tea íze (1952) Tokiói történet (1953) Kora tavasz (1956) Tokiói szürkület (1957) Napéjegyenlőségkor nyíló virág (1958) Szép jó regelt! (1959) Lebegő algák (1959) Késő ősz (1960) Vége a nyárnak (1961) Őszi délután (1962) | |
| 2008-01-01 | Végtelenítések | A Délidő (rend. Fred Zinnemann, 1952) és a Kárhozat (rend, Tarr Béla, 1987) | |
| 2008-01-01 | Térrendszerek az Észak-északnyugat-ban | Észak-északnyugat / rend. Alfred Hitchcock, amerilai,1959. | |
| 2007-04-01 | Erdély Miklós mint film | E.M. filmes tevékenységéről | |
| 2007-04-01 | Szabadságtechnikai gyakorlatok | "Erdély Miklós munkái - esztétikai tények. ...műveinek egyikét sem igazán jellemezhetjük filmként, versként, rajzként vagy performanszként." | |
| 2007-04-01 | A filmes performativitás | Erdély Miklós "vetítései" | |
| 2007-04-01 | "Farinelli testetlen trillái" | Erdély Miklós és az avantgárd filmhang | |
| 2007-04-01 | A "midőn"-effektus mint a teatralitás jelenléte... | Erdély Miklós művészetében | |
| 2007-04-01 | "Montázsgesztus és igazságeffektus" | Verzió / rend. Erdély Miklós, Krúdy Gyula: Tiszaeszlári Solymosi Eszter c. írásából
magyar film, BBS, 1979. | |
| 2007-03-01 | Thrillerek | Kritikai áttekintés: a műfaj meghatározásának különböző elméletei. | |
| 2007-02-01 | Felületkezelés | Önreflexió Michael Haneke filmjeiben. Felületkezelés a Nagyításban, a Personában és Haneke filmjeiben (A hetedik kontinens, Benny videója, Rejtély, Furcsa játék, Farkasok ideje) | |
| 2007-02-01 | Tükröt tartani a kamerának | önreflexió Jean-Luc Godard filmjeiben | |
| 2007-02-01 | A jelentés nyomában | Filmnyelvi kísérletek Bódy Gábor korai munkáiban. Új-narrativitás. (Hogyan verekedett meg Jappe és Do Escobar után a világ - 1974; Négy bagatell - 1972-75; Amerikai anzix - 1975) | |
| 2007-01-01 | Szexualitás, érzékiség és összetartozás | Az "angloindiai" és a "nyugati" nő reprezentációja a hindi filmekben | |
| 2006-04-01 | Az új ember, mint cyborg | A technika alakzatai a weimari képkultúrában | |
| 2006-04-01 | A vamp és a gép | Technika és szexualitás Fritz Lang Metropolis-ában. | |
| 2006-04-01 | A technika és a nemek mediálása | Metropolis, nácizmus, modernizmus | |
| 2006-04-01 | A csillag C.A.Rotwang ajtaján | A feje tetejére állítani Kracauert - Fritz Lang Metropolis c. fillmjének elemzése | |
| 2006-03-01 | A "tükörfilm" narratívái | Fikcionalitás és dokumentarizmus viszonya a kortárs iráni filmben. (Baran 82001) / Majid Majidi, A biciklista (1987); Salaam Cinema, Kenyér és virág / Mohsen Makhmalbaf, A fehér léggömb (1995), Tükör (1997) / Jafar Panahi, A cseresznye íze / Abbas Kiarostami stb.) | |
| 2006-03-01 | Nézőpontok a kortárs (és nemzetközileg elismert)... | iráni film vizsgálatához | |
| 2006-03-01 | Előrehozott katarzis | Abbas Kiarostami | |
| 2006-03-01 | Gyermekmotívum a kortárs iráni filmekben | Fehér léggömb (1995), Tükör / Jafar Panahi, Szelek szárnyán / Abbas Kiarostami, A biciklista, Afgán ábécé / Mohsen Makhmalbaf, Egy zsák rizs / Mohammad-Ali Talebi stb. | |
| 2006-03-01 | Nők táguló keretben | Az inter(kulturális) projekció és a néző szerepe | |
| 2006-02-01 | Tri(er)lógiák | Lars von Trier trilógiáiról: Európa-ciklus: A bűn mélysége (1984), Járvány (1987), Európa (1991); Birodalom (1994, 1997); Hullámtörés (1996), Idióták (1998), Táncos a sötétben (2000); Amerika-trilógia: Dogville (2003), Manderlay (2005), Washington | |
| 2006-02-01 | Nincs alku | Lars von Trier melodrámái | |
| 2006-02-01 | Műfaji kérdések Lars von Trier életművében | Midcult, dogma, műfajiság; A sorozatok birodalma (Birodalom); A musical mennybemenetele (Táncos a sötétben); A műfaji menedék elvesztése (Dogville) | |
| 2006-02-01 | Bukott megváltók | A megváltás narratív sémája; Trier női krisztusai; Európa, Bess (Hullámtörés), Selma (Táncos a sötétben), Grace (Dogville) | |
| 2006-02-01 | Kutyavilág | A Dogville térszerkezete és a nézői szubjektum | |
| 2006-02-01 | Kiáltványok | Lars von Trier kiáltványai: 1. A bűn mélysége
2. Járvány 3. Európa
DOGMA 95 kiáltvány (Lars von Trier, Thomas Vinterberg) | |
| 2006-02-01 | Dogma 95 | A Hollywoodra adott dán válasz globalizálódása (Születésnap / Thomas Vinterberg,1998; Idióták / Lars von Trier, 1998; Mifune utolsó dala / Kragh-Jacobsen, 1999; A király él / Levring, 2000)
újabbak: Hogy szeretsz? / Susanne Bier, 2002; Bűnök / Anette K. Olesen, 2004. stb.
A fogyatékosság és a demokrácia diskurzusai - Idióták | |
| 2006-01-01 | A borzalmas test olvasása | A horrorfilm kontextusai (történet, műfaj, kritika) | |
| 2006-01-01 | A horror paradoxona | A horror: kozmikus félelem és vallásos tapasztalat; ...pszichoanalízise; ...vonzereje | |
| 2006-01-01 | A horror és az iszonytató nőiség | Képzeletbeli tisztátalanság. (Feminista értelmezés, Kristeva) | |
| 2006-01-01 | A Kép és a Szörny | A klasszikus horrorfilm mozgóképi önreflexiója | |
| 2006-01-01 | Fölébredni a (rém)álmokból? | Álomkoncepciók a horrofilmben | |
| 2006-01-01 | A horrorfilm | annotált filmográfia | |
| 2006-01-01 | Narratívák | Horrorfilm-elbeszélések: tudáselbeszélés, inváziós elbeszélés, zárt inváziós elbeszélés, nyitott inváziós elbeszélés, zárt és nyitott metamorfóziselbeszélés. | |
| 2005-04-01 | Határhelyzetek | Bevezető a Wong Kar-wai összeállításhoz | |
| 2005-04-01 | A kiábrándulás erotikája | Wong Kar-wai filmjeiről | |
| 2005-04-01 | Wong Kar-wai és a melodráma | Műfajok és a műfajok átalakítása Wong Kar-wai filmjeiben. | |
| 2005-04-01 | Wong életrajzi históriái kóbor lovagokról | Az idő hamvai : Ashes of Time / rend. Wong Kar-wai, honkongi film, 1994. | |
| 2005-04-01 | Anamnézia | Idő, emlékezés, felejtés Wong Kar-wai filmjeiben | |
| 2005-04-01 | Önálló élet | Zenei diskurzusok Wong Kar-wai filmjeiben: Csunking Express; Bukott angyalkák - részletesen tárgyalva. | |
| 2005-04-01 | Hongkongi találkozások | Wong Kar-wai: Csunking express | |
| 2005-04-01 | A változatlanság lehetetlensége | Wong Kar-wai: 2046 | |
| 2005-04-01 | A stílus szűrőjén át | Wong Kar-wai filmjeinek facilitásáról. Arcok: As Tears Go By, Days of Being Wild, Ashes of Time, Csunking expressz, Bukott angyalkák, Édes2kettes, Szerelemre hangolva, 2046
| |
| 2005-04-01 | Az idő közelképe | A lassítás Wong Kar-wai filmjeiben | |
| 2005-04-01 | Wong Kar-wai filmjei | filmográfia | |
| 2005-03-01 | Ami átalakul és ami megőrződik | Modernista filmkép és archaikus világkép viszonya Gaál István korai rövidfilmjeiben. | |
| 2005-03-01 | Gaál István: Pályamunkások | operatőr Sára Sándor, rövidfilm, 4 perc, 1957. | |
| 2005-03-01 | Mozgókép és hangállványzat | Gaál István Sodrásban c. filmjének zenei olvasata | |
| 2005-03-01 | Elágazások | Életpályák és társadalomkép Gaál István 60-as évekbeli filmjeiben. (Sodrásban, 1963; Zöldár, 1965; Keresztelő, 1967) | |
| 2005-03-01 | Szemközt a világmindenséggel | Tájábrázolás Gaál István filmjében | |
| 2005-03-01 | Tárt elhatároltság | Mészöly Miklós és Gaál István, avagy a "tettenérés magasiskolái"
Magasiskola / rend. Gaál István, í. Mészöly Miklós, 1970. | |
| 2005-03-01 | Gaál István: Gyökerek | G.I. Bartókról készült 3 részes (tévé)filmje, "filmkölteménye". | |
| 2005-03-01 | Játszani, mint a gyermek | Gaál István városfilmjei | |
| 2005-03-01 | "Ember, ne gyűlöld a halált" | Beszélgetés Gáll Istvánnal. | |
| 2005-02-01 | Fekete kezdetek | Fekete szereplők típusai az amerikai filmekben: a Tamás bátya kunyhójától (1903-ban készült 12 perces film) az Amerika hőskoráig (rend. D.W. Griffith, 1915) | |
| 2005-02-01 | Kötelező orientalizmus | Sanghai virágai / rend. Hou Hsiao Hsien
hong-kongi film, 1998. | |
| 2004-04-01 | \"Sötétség, ragyogás\" | Filmszerűség, áttetszőség Jeles András A kis Valentino c. filmjében. | |
| 2004-04-01 | Munkás, hámozva | Jeles András: Álombrigád - az utolsó magyar termelési film. | |
| 2004-04-01 | Avantgárd és romantika | Jeles András: Angyali üdvözlet | |
| 2004-04-01 | Holokauszt: képírás | Jeles András: Senkiföldje | |
| 2004-04-01 | Az álomlátó | Jeles András: József és testvérei - jelenetek egy parasztbibliából, magyar film, 2003. | |
| 2004-04-01 | Három nővér-vízió a büntetszázad végén | Valahol Oroszországban avagy három nővér
magyar tévéfilm, Jeles András színházi rendezéséből, 1991. | |
| 2004-04-01 | Kontrasztok | Jeles András színházi rendezései | |
| 2004-04-01 | Jeles András munkái; Vál. bibliográfia Jeles Andrásról | Filmográfia és bibliográfia | |
| 2004-03-01 | Amit az ujjaim tudnak | A cinesztéziaii szubjektum, avagy a testi tekintet. | |
| 2004-02-01 | A magyar dokumentumfilm a rendszerváltása - | a magyar dokumentumfilm a rendszerváltás után | |
| 2004-02-01 | Emberek az embertelenségben | A rendszerváltás vesztesei Almási Tamás és Schiffer Pál dokumentumfilmjeiben.
Schiffer Pál: Székesfehérvár-sorozat: Senki gyermekei - Videoton sztori I-II. (1992.); Videoton sztori III. (Akik maradtak)(1993.) Elektra Kft., avagy bevezetés a politikai gazdaságtanba (1992-95.); Törésvonalak I-III: I. Innen a legnehezebb (1996-97), II. Talpon maradni (1996-97), III. Stratégiák (1998)
Almási Tamás: Ózd-sorozat: Szorításban (1987); Az első száz év (1988-92); Lassítás (1988-92); Miénk a gyár I-II.(1988-93); Acélkapocs (1994); Petrenko (1995); Meddő (1994-95); Tehetetlenül (1997-98) | |
| 2004-02-01 | A romák ábrázolása a rendszerváltás utáni... | magyar dokumentumfilmekben | |
| 2004-01-01 | Egy kísérteti film | Psycho / rend. Alfred Hitchcock, 1960. | |
| 2004-01-01 | Alászállás az alvilágba | Psycho / rend.Alfred Hitchcock, 1960. | |
| 2004-01-01 | Pszichózis, neurózis, perverzió a Psycho kapcsán | Psycho / rend. Alfred Hitchcock
1960. | |
| 2004-01-01 | Halálösztönök | Psycho / rend.Alfred Hitchcock, 1960. | |
| 2004-01-01 | Felügyelet és mulatság. A Psycho és a posztmodern film | Psycho / Alfred Hitchcock
1960. | |
| 2004-01-01 | Működésben a retorika. A Psycho hét modellje | Psycho / rend.Alfred Hitchcock, 1960. | |
| 2003-03-01 | Biztonság, bizonyosság, bizonytalanság | Témák és motívumok Szabó István 60-as 70-es évekbeli rövidfilmjeiben | |
| 2003-03-01 | Néhány bevilágított mozgókép | Egy archív felvétel értelemrögzítése a Szembesítés / rend. Szabó István történetképében | |
| 2003-03-01 | Szabó István munkái | filmográfia | |
| 2003-03-01 | Arcok történelmi megvilágításban | Beszélgetés Szabó Istvánnal | |
| 2003-03-01 | Intimitás | Bizalom / rend. Szabó István
magyar film, 1979. | |
| 2003-03-01 | "Fölragyog sikeresen a napom" 1. | A spektrális test feltűnése Szabó István Mephistójában | |
| 2003-03-01 | Válogatott bibliográfia Szabó István filmjeiről | Könyvek; Interjúk, összefoglalók; Válogatott irodalom filmenként
Filmográfia (link) | |
| 2003-02-01 | A mesterséges végtelen | A trükkfelvételekről és a fenségesről: Douglas Trumbull trükkfelvételeiről. (2001: Űrodisszeia, Harmadik típusú találkozások, Űrszekerek, Szárnyas fejvadász) | |
| 2003-02-01 | \\\"Mintha beakadna Isten bakelitlemeze\\\" | Időutazásos filmek narratív vizsgálata | |
| 2003-02-01 | A fantázia megkettőződései és a vágy tere | A sci-fi és horrorfilmekben megkettőződés, másolatok létrehozása révén az emberi világ ellen forduló teremtményekről az \"ős\" Frankenstein-től (1931) The Body Snatcher (1945), Invasion the Body Snatcher (1956) filmeken át a Szárnyas fejvadász-ig (1982). | |
| 2003-02-01 | Ideologikus és műfaji mutációk | Az Alien-sorozat | |
| 2003-02-01 | "Ez csak egy kibaszott vicc lehet" | Tudás, hit és ítéleta tudományos fantasztikus műfajban:
A dolog / rend. John Carpenter
1982 | |
| 2002-02-01 | Filmodisszeia: formák áttűnésben | A kubricki elbeszélő stílus a recepció tükrében. Stanley Kubrick - életmű.
A dicsőség ösvényei (1957); 2001: Ürodisszeia; Ragyogás; Mechanikus narancs stb.
| |
| 2002-02-01 | Kubrick nagymester | A sakk szerepe Stanley Kubrick életművében.
A sakk szimbólumrendszerére épül: A gyilkos csókja. Játékelmélethez kapcsolható: 2001: Űrodüsszeia; Ragyogás; Tágra zárt szemek; Mechanikus narancs; Lolita stb. | |
| 2002-02-01 | A "trónfosztott" szerző. A Ragyogás recepciótörténete | Ragyogás / rend. Stanley Kubrick, Stephen King regénye nyomán
amerikai film, 1980.
| |
| 2002-02-01 | Mechanikus narancs | rend. Stanley Kubrick; Anthony Burgess Gépnarancs c. regénye alapján
amerikai film, 1971.
| |
| 2002-02-01 | Idő és tér | Stanley Kubrick filmjeiben | |
| 2000-04-01 | Film és maszk | A női néző elmélete. Freud Nőiség-ről írt esszéje, feminizmus és film. | |
| 2000-04-01 | Kép, funkció, struktúra | A nő Szabó István filmjeiben. (legrészletesebben: A napfény íze stb.) | |
| 2000-04-01 | Nőfilmek - nemcsak nőknek | Elmélet - két konkrét példán bemutatva: Erdőss Pál Adj király katonát! és Mészáros Márta Eltávozott nap c. filmjének elemzése. | |
| 2000-04-01 | Hitchcock, feminizmus és a patriarchális tudattalan | H. és a feminista filmelmélet | |
| 2000-04-01 | Vizuális élvezet és az elbeszélői film | Pszichoanalízis, A szemlélés művészete - az emberi alak bűvölete, A nő mint kép, a férfi mint a tekintet birtoklója | |
| 2000-04-01 | Női filmek új megközelítésben | Esztétika és feminista filmelmélet | |
| 2000-03-01 | Dada / Film? | Gépi balett / Léger (1924)
Felvonásköz / René Clair (1924)
Ritmus 21; Ritmus 23/ Hans Richter (1921-4)
Anémic cinema / Duchamp (1926)
Visszatérés az értelemhez (1923) Emak Bakia (1927) Tengeri csillag (1928) / Man Ray
Diagonális szimfónia (1925) / Eggeling
| |
| 2000-03-01 | Két dadaista film | Felvonásköz / rend. René Clair (1924)
Emak Bakia / rend. Man Ray | |
| 2000-03-01 | Az elidegenítés mint módszer: | a film és a dada | |
| 2000-03-01 | Artaud és a film: felülvizsgálat | Artaud filmes tevékenységéről
A kagyló és a lelkész / rend. Germaine Dulac, forgatókönyv Antonin Artaud (1927)
| |
| 2000-03-01 | Varázslat és film | Antonin Artaud és a film: forgatókönyvei, filmes tanulmányai, filmszerepei.(1923-1935)
A kagyló és a lelkész / rend. Germaine Dulac, forgatókönyv Antonin Artaud (1927?1928)
| |
| 2000-02-01 | Az Aranypolgár készítése | Aranypolgár / rend. Orson Welles, fényképezte Gregg Toland, 1941.
amerikai film | |
| 2000-02-01 | Welles és Shakespeare (Macbeth, Othello, Falstaff) | Macbeth / rend. Orson Welles, Shakespeare drámájából
fsz.: Orson Welles (Macbeth); Jeanette Nolan (Lady Macbeth)
amerikai film, ff, 1948.
Othello / rend. orson Welles, Shakespeare drámájából, ff, 1952.
fsz.: O. Welles (Othello)
Falstaff / rend. Orson Welles, irodalmi alapanyag: Shakespeare II. Richárd, IV.Henrik, V.Henrik és Windsori víg nők c. darabjai
spanyol-svájci film, ff. 1966. | |
| 2000-02-01 | Orson Welles munkái. Válogatott bibliográfia Orson Wellesről | Orson Welles filmjei, filmtervei, filmszerepei (filmográfia)
Orson Welles-bibliográfia (forgatókönyvei, könyvek,
folyóirat-különszámok, interjúk, tanulmányok Welles filmjeiről) | |
| 2000-01-01 | Ragályi Elemér | portrévázlat | |
| 2000-01-01 | Képek sodrásában | Beszélgetés Sára Sándorral operatőri munkájáról. | |
| 2000-01-01 | Köszönet a moziért | Tóth János kinematográfus | |
| 2000-01-01 | A megismerés bátorsága és a tekintet ereje | Kovács László és Zsigmond Vilmos (operatőrök) munkáiról | |
| 2000-01-01 | Ahol a fény kifárad... | Beszélgetés Kardos Sándor operatőrrel | |
| 2000-01-01 | Többet látni az életből és a fényből | Beszélgetés Illés György operatőrrel | |
| 1999-04-01 | A médium | Jean-Luc Godard | |
| 1999-04-01 | A forma és a mélység, avagy az elbeszélés viszontagságai | Jean-Jacques Godard filmjeinek változó formanyelve: Kifulladásig
(1959); A megvetés (1963); Egy férjes asszony (1964); Alphaville
(1965); Bolond Pierrot (1965); Made in U.S.A. (1966). | |
| 1998-03-01 | Szergej Mihajlovics Eisenstein munkái | filmográfia + bibliográfia | |
| 1998-03-01 | Prokofjev és Eisenstein közös alkotásai | Jégmezők lovagja; Rettegett Iván | |
| 1998-03-01 | Eisenstein és Artaud | Az attrakciók montázsa és a Kegyetlen Színház. | |
| 1998-03-01 | Az eisensteini montázs és Joyce Ulyssese | Az újragondolt analógia | |
| 1998-02-01 | "csodapásztorok, midőn" | Szőts István: Emberek a havason (1942) c. filmjéről | |
| 1998-02-01 | Szőts István | Biográfia | |
| 1998-02-01 | Szőts István és a 60-as évek... | magyar filmművészete | |
| 1998-02-01 | Nemzet és narráció | Ernest Hemingway: Búcsú a fegyverektől
- regény és film. Narráció. A hollywoodi adaptáció történeti háttere. | |
| 1998-02-01 | Metaelmélet | Narráció | |
| | Én, te, ő | A személy, mint filmnyelvi konstitúció Szabó István filmművészetében | |
| | Sci-fi történet évszámokban | filmográfia 1895-2001. | |