Lista | Dátum | Cím | Leírás | |
| 2012-10-01 | Egymás tükrében | Tóth Krisztina: A koravén cigány; Vörösmarty Mihály: A vén cigány c. verse | |
| 2012-10-01 | Test-kép-töredékek | Tóth Krisztina: Pixel c. kötete | |
| 2012-09-01 | "Vígasztaló valótlanságok" | Az elsodort falu szemléletmódjáról | |
| 2012-04-01 | Esti Kornél és a szójátékok: | Költői beszédmód Az orvos gyógyítása című novellában | |
| 2012-04-01 | A filmnyelvi elbeszélés eszközei | Krasznahorkai László Az utolsó farkas című művében | |
| 2012-04-01 | Fogódzó | Lackfi János és Vörös István költészetéről | |
| 2012-01-01 | Líratörténeti hagyományvonalak a kortárs magyar költészetben | A 90-es, 2000-es évek magyar lírája olyan vonásokat mutat, amelyeket a későmodernnek tekintett költői életművek (a kései Kosztolányi és József Attila, Szabó Lőrinc, Nemes Nagy, Pilinszky, Weöres) poétikai jellemzői között szoktunk emlegetni. Kovács András Ferenc, Tóth Krisztina, Szabó T.Anna, L.Simon László, Turczi István, Géczi János, Petri György, Parti Nagy Lajos, Szilágyi Ákos.... | |
| 2011-08-01 | A narratíva társadalmi-kulturális beágyazottsága | Identitás, fokalizáció és kontextus Márai Sándor Válás Budán című regényében (Kulturális-kontextuális narratológiai közelítés) | |
| 2011-08-01 | "Túl" a fantasztikumon | Megjegyzések Cholnoky Viktor novellisztikájához | |
| 2011-08-01 | Életet sugárzó halott betűk | Határhelyzetek Krúdy Gyula prózájában | |
| 2011-08-01 | Kosztolányi és a századforduló neuraszténia-kultusza | "Hogy a művészek ideges emberek, mindenki természetesnek tartja, s hogy tele van velük az idegorvosok váróterme, ezt éppúgy nem tartjuk különösnek, mint azt, hogy a katonát a háborúban megsebesítik, vagy a szénbányamunkás tüdőbetegséget kap. Ők az agyukkal dolgoznak - az pusztul. de miért jobban ma, mint azelőtt?" (Csáth Géza: Öngyilkos művészek) | |
| 2011-08-01 | "Vigasztalásul útnak indulunk..." | Határátlépés és kultúraközi közvetítés a két világháború közötti korszak magyar útirajz-irodalmában. Márai Sándor: Istenek nyomában, Napnyugati őrjárat, Kassai őrjárat, Fejtő Ferenc: Érzelmes utazás, Méliusz József: Sors és jelkép, Szabó Zoltán: Szerelmes földrajz, Kodolányi János: Suomi, Cs.Szabó László: Doveri átkelés | |
| 2011-04-01 | A napló Mészöly Miklós írásművészetében | A Mészöly-életműre sokkal inkább jellemző az interextualitás,mint azt korábban feltételezték. | |
| 2011-04-01 | Tropologikus működésmód | Kosztolányi Dezső Nero, a véres költő című regényében | |
| 2011-04-01 | A nexustól a textusig | Hajnóczy Péter: Temetés című novellájának értelmezése | |
| 2011-04-01 | A világtalan világa | Gárdonyi Géza: Leánynézőben | |
| 2011-04-01 | A kedvező megvilágítás "hermeneutikája" | Észrevételek A Pendragon legenda olvasandóságáról | |
| 2011-02-01 | A Duna misztikuma | A Duna és a vajdasági magyar irodalom; "A vizsgálat célja a lebombázott hidak feltérképezése Végel László Exterritórium című esszénaplójában, Balázs Attila Ki tanyája ez a világ című népregényében és A meztelen folyó című folyóprózájában, továbbá Kontra Ferenc A kastély kutyái című regényében." | |
| 2011-02-01 | A hús, ami minket (t)akar | Személyek, állatszereplők, tárgyak, történelmi hősök, mitológiai hősök, kitalált lények, rajzfilmfigurák | |
| 2010-04-01 | Ami a középiskolai tananyagból kimaradt | Ungvárnémeti Tóth László helye az 1810-es esztendők
magyar irodalmában. | |
| 2010-03-01 | Kitömött szabadság | Az esszéíró Esterházy Péter: A kitömött hattyú, A szabadság nehéz mámora című kötetei | |
| 2010-02-01 | A kiszámított holló - avagy a műalkotás filozófiája | "Olyan irodalmi mű illusztrálására teszek
javaslatot, amelynek alkotója maga is föltette a fenti kérdéseket, és a
válasza meglepő, sőt provokatív módon az volt, hogy kizárólag
tudatos tervezés eredményeként, szinte matematikai
kiszámítottsággal is létrehozható a mű. Ihlet, elrévülés, lila köd
szükségtelen." A szerző Edgar Allan Poe, a mű címe A holló (The Raven). | |
| 2010-02-01 | A gyermeki perspektíva és beszédmód... | a gyermekirodalom oktatásban. " A gyermekirodalomról és oktatásáról szóló dilemmáink feloldhatósága az irodalomértői/
befogadói perspektívák megváltozásától, a megváltozás attitűdjétől függő mozzanat." | |
| 2010-01-01 | Grimm-mesék a pedagógiai folyamatban | "A páratlan kulturális értéket képviselő Grimm-mesekincs
alkalmazásának mértéke a német nyelv tanítási-tanulási
folyamatában megítélésünk szerint messze elmarad a kívánatostól.
A jelen írással e negatív jelenség okainak feltárásához, az
értékvesztéssel járó folyamat megállításához és visszafordításához
kívánunk hozzájárulni." | |
| 2009-11-01 | Önazonosságunk kulcsa | Mert minden nemzet szellemi múltjának, karakterének egyik lenyomata a népköltészet: a továbbélés olyan értéke, mely nélkül nincs jövő. Ritmus és rím. Magyar népballada. | |
| 2009-11-01 | Társművészeti diskurzusok irodalomórán | Az irodalom nem önmagában álló jelenség:
létformája összetett; nyelvi-kulturális és interdiszciplináris
diskurzusok szövevényében értelmezhető. | |
| 2009-09-01 | "Ha engeded, letenném e gunyát" | A Kincskeresők szövegének két rétege | |
| 2009-07-01 | Halott Sirály? | Zelk Zoltán Sirály című versének értelmezése | |
| 2009-03-01 | "Sok jámbor kévánja, ha e Szent Bibliát... | magyar nyelven láthatnája és olvashatnája" Magyar nyelvű Bibliák a korai újkorban | |
| 2009-03-01 | Miért és hogyan kellene tanítani? | József Attila: Munkások | |
| 2009-01-01 | Egy szociálpszichológia tanmese | A hullám: rendezte Dennis Gansel, írta Todd Strasser, német film, 2008.
Mindkét mû közös forrása egy több
mint negyven évvel ezelõtt, 1967-ben történt
esemény. Egy Ron Jones nevû amerikai
középiskolai történelemtanár pedagógiai
„kísérletet” végzett a kaliforniai Palo
Alto egyik középiskolájában. Jones meg
akarta magyarázni diákjainak, hogyan is
történhetett, hogy Németország polgárainak
többsége aktívan támogatta Hitlert és
a náci pártot, s hogy sokan közülük részt
vettek – a parancsoknak vakon engedelmeskedve
– a legkülönfélébb kegyetlenségekben,
tömeggyilkosságokban. | |
| 2008-11-01 | Az uralkodó mint a szubjektum szélsőséges megnyilvánulása | egy Hofmannstahl- és egy Ady-versben
Ady Endre: Ülök az asztal-trónon
Hugo vin Hofmannsthal: A kínai császár beszél: | |
| 2008-07-01 | Egy történet, amely nem felejtődhet el | Egy korai Gion-elbeszélés értelmezése.
Gion Nándor: mert reggel visszaindulok Hispániába (Új Symposion, 1965) | |
| 2008-05-01 | Orbán Ottó korai költészetének poétikai változásai... | a lírai beszéd konstrukcióiban | |
| 2008-03-01 | Műfajváltozatok és -diskurzusok: | a 19. századi történelmi regény (A mítosz, a románc és a regény háromszöge; Az eposz mint alapforma és a tőle való eltérés horizontja; A történelmi regény mint fogalmi mátrix) | |
| 2008-01-01 | Egy posztmodern kosz-eposz | Varró Dániel Túl a Maszat-hegyen c. verses meseregényéről | |
| 2008-01-01 | Balladák, térben és időben | Két skót ballada: Deli George Campbell, Sir Patrick Spens, Goethe: A villikirály, Arany János: A walesi bárdok, Vörös Rébék | |
| 2007-08-01 | \"Kitalált történetek\" | Konrád György: A látogató (1969) és Robbet-Grillet: Útvesztő (1971) | |
| 2007-08-01 | Északra bámul ablakom | Egy motívum megvalósulása Ady Endre Szeretném, ha szeretnének c kötetében: Észak és Dél; Észak-fok, északiság | |
| 2007-08-01 | Az irónia magatartásformája és megjelenésének nyelvi... | alakzatai Petri György költészetében | |
| 2007-08-01 | "Lenyúlkönyv" | A fordítás és értelmezés relációi az Esterházy c mese (Irene Dische, Hans Magnus Enzensberger ill. Michael Sowa) | |
| 2007-08-01 | Népballadáinkról | A Júlia szép leány mellett három legismertebb népballadánk a Kádár Kata, Molnár Anna és a Kőműves Kelemenné. Különbségeik elemzése. | |
| 2007-08-01 | A 'Pók, a' Selyem-bogár, a' Poéta és A' Kertész | Ungvárnémeti Tóth László apológjai az 1816-os Versei c. kötetben | |
| 2007-06-01 | Kísérlet a szövegtani, stilisztikai, grammatikai ismeretek... | integrált tanítására.
Babits Mihály: Csak posta voltál c. költeményének komplex elemzése | |
| 2007-06-01 | Hang és ima | Egy Babits-vers a tankönyvírás horizontváltásában: Jónás imája | |
| 2007-05-01 | Két verselemzés | Petri György: Felirat; Várady Szabolcs: Amíg ide vissza c. verseinek elemzése | |
| 2007-05-01 | Az ős Kaján és Georg Bendemann | Ady Endre: Az ős Kaján és Kafka: Az ítélet c. novellája | |
| 2007-05-01 | A gyereklíra reneszánsza | Varró Dániel: Túl a Maszat-hegyen (2003), Kukorelly Endre: Samunadrág (2005), Tóth Krisztina: Londoni mackók (2003), Lackfi János: A buta felnőtt (2004), Bögre család (2005), Kovács András Ferenc: Vásárhelyi vásár (2003), Víg toportyán (2005) Szilágyi Ákos: Cet ecetben (2003), Kuszi-Muszi-Alamuszi. Dalok a holdbéli nyúlról (2004) | |
| 2007-05-01 | A remitologizálás egyik modern kori \"jelensége\" | Böszörményi Gyula Álom-világa | |
| 2007-02-01 | Háy-olvasás lehetőségei | Háy János. A bogyósgyümölcskertész fia és Házasságon innen és túl c. novellásköteteinek feldolgozása tanórákon. (segédlet, néhány szempont) | |
| 2007-01-01 | Elhallgatás, beszéd, szubjektum Kemény Zsigmond regéneiben | Recepció-változások K.Zs.regényeiben: Özvegy és leánya,A rajongók; Zord idő | |
| 2006-11-01 | Tóth János belső mozija | A film varázslatos technikájának megidézése Tóth János rendező-operatőr különleges hangulatú etűdjeiben, mozgóképkölteményeiben. (BBS - Örök mozi, Ragyogás (Study I, Study II, Mozikép c. rövidfilmjei összefűzése)) | |
| 2006-10-01 | Solaris: a tükröt tartó Másik | Lem, Tarkovszkij, Sodebergh
Solaris /rend. Tarkovszkij, 1972.
Solaqris /rend. Sodebergh, 2002.
Stanislaw Lem fantasztikus regényéből. | |
| 2006-09-01 | Gyermek-kör | A gyermekmotívum a kortárs iráni filmben | |
| 2006-09-01 | A horror klasszikusai | Doppelganger-motívum Hoffmann, Poe és Stevenson műveiben. | |
| 2006-07-01 | Ady szimbolizmusának kérdéséhez | Értelmezéstörténeti anomáliák. | |
| 2006-07-01 | "Mégis új..." | A romantikus költészet modern retorikája Ady lírájában | |
| 2006-07-01 | Elhallgatás, elfojtás, hiány... | az Ady-versekben | |
| 2006-07-01 | Ady beszédmódja az istenes versekben | Istenhez hanyatló árnyék ; Szent Lehetetlenség zsoltárja | |
| 2006-07-01 | "Rákóczi, akárki, jöjjön valahára" | Ady Endre kuruc-verseiről | |
| 2006-07-01 | Örök visszatérés: Nietzsche és/vagy Eliade | Ady Endre: Nyárdélutáni Hold Rómában c. verse.
Ady és Nietzsche | |
| 2006-07-01 | Az emlékezés mint életértelmezés | Ady Endre két kevéssé ismert versének tükrében: Este a Bois-ban (1904); Megint párizs felé (1909) | |
| 2006-07-01 | Az emlékezet filmjei | Filmvariációk az \"ötvenes évekre\". | |
| 2006-07-01 | "Poeticitás" vagy "leképezés"? | A detektívtörténet pozíciója. | |
| 2006-07-01 | A hasonlóságok rendszere Shakespeare drámáiban | E tanulmány egyes Shakespeare-szereplők viszonyrendszerének újraolvasására tesz kísérletet Michael Foucault argumentációjának felhasználásával. | |
| 2006-07-01 | "Rajongj érte, vagy szidd le a sárga földig - | jámbor embertársam - az nekem mindegy.
Ady Új versek c. kötetének fogadtatásáról. | |
| 2006-07-01 | "Mert a prédikátor Isten trombitája..." | Pázmány prédikációi és a katolikus irodalom | |
| 2006-07-01 | Szenczi Molnár Albert zsoltárai... | és a protestáns irodalom | |
| 2006-07-01 | Testamentalitás és önéletrajziság... | Szabó Lőrinc "Vers és valóság" c. szövegében. | |
| 2006-05-01 | Az intonáció metaforái | Mikszáth Kálmán: Bede Anna tartozása
M.K. novellájának értelmezése a trópus prózanyelvi működésmódjának középpontba állításával. | |
| 2006-05-01 | Regény és realitás | Németh László: Iszony | |
| 2006-05-01 | Fiktív vallomás és szövegműködés | Dosztojevszkij: Ördögök | |
| 2006-05-01 | Egy mese és a romantikus kasztráció fogalma | Hans Christian Andersen: Az útitárs | |
| 2006-03-01 | Képregény első látásra | Dino Buzzati: Szerelem utolsó látásra c. képes poémájáról | |
| 2006-03-01 | Pilinszky János színházesztétikája | Mi a referencialitása a „Pilinszky János” kifejezésnek? Mire utal a színházesztétika szó? Mi a színház? És mi az esztétika? És egyáltalán...összekapcsolható-e a két kifejezés: Pilinszkynek van-e színházesztétikája? | |
| 2006-02-01 | Platonov gépzongorára | Csehov: Platonov c. drámája, előadása Ascher Tamás rendezésében (adaptáció), és Nyikita Mihalkov Etűdök gépzongorára c filmje, melyet szintén ez a darab inspirált (inspiráció). A három mű összehasonlítása. | |
| 2006-02-01 | Kosztolányi és József Attila | ...költészetének kölcsönhatásait vizsgálva az irodalomtörténet-írás alapvető jellegzetességeiről is elgondolkodhatunk. | |
| 2006-02-01 | Közelítések a médiumköziség kérdéseihez 2. | Az intermedialitás (médiumköziség) és hozzá kapcsolódó fogalmak. | |
| 2006-02-01 | "Mint egy vak kismacskát..." | Tolnai Ottó 'Végeladás' c. drámája | |
| 2006-01-01 | A vizuális költemények csoportosítása... | Nagy László alkotásai alapján | |
| 2006-01-01 | Harbach 1944: Pilinszky János verse ... | egy újrértelmezett olvasáselmélet tükrében. Csak az utóélete felől látszik igazán, mi az, ami Michael Riffaterre olvasáselméletéből ma is meggyőző, ma is hasznunkra van. Vajon ez miként működtethető, korszerűsítve, a Pilinszky alakította térben? | |
| 2006-01-01 | Az emberről: Pilinszky-versek megvilágításában | Az emberi gondolkodás...differenciák tagolásában észlel...Az egyes létezőket nem önmagukban, hanem a többitől való eltérésük segítségével ragadjuk meg. Istenről úgy beszélünk, hogy megmondjuk miben különbözik az embertől és viszont. | |
| 2006-01-01 | Az "Édes Anna" jogtörténeti vonatkozásai | Kosztolányi regényének új aspektusa: jogtörténeti források és a szöveg párhuzamos elemzésével. | |
| 2006-01-01 | Közelítések a médiumköziség kérdéseihez 1. | Az intermedialitás (médiumköziség) és kapcsolódó fogalmai. | |
| 2005-12-01 | Az analízis hérosza | Találkozás Robert Musillal | |
| 2005-11-01 | A nyelv zenéje: | fölösleg és hiány A tragédia születésé-ben (Nietzsche). Paul de Man és a dekonstrukciós értelmezések. | |
| 2005-11-01 | Idegen nyelvű regényirodalmak az 1970-es évek utáni... | Posztmodern regényformák (Fiedler, Boris Vian, Vonnegut, Roth, Burgess,Borges, Eco)Italo Calvino, Keroac, Burroughs, Nabokov, Pynchon
A dél-amerikai próza: Carpentier, Cortázar, Márquez, 80-as évek: Coelho, Vargas Llosa, Ribeiro
Posztkolonialitás: afrikai:Okot p'Bitek, Soyinka, Gordimer, Coetzee; indiai: Rushdie
Közép-európai regény: Bachman, Bernhard, Jelinek, Andric, Pavic, D.Kis
Orosz regény: betiltott: Szolzsenyicin, Salamov, Zamjatyin stb.
Ribakov, Venegyikt Jerofejev, Viktor Jerofejev, Popov, Pelevin
| |
| 2005-10-01 | Kortárs filmek fiatalságképe | Ken Park / rend. Larry Clark és Edward Lachman, amerikai film, 2002.
Elefánt / rend. Gus van Sant, am.film, 2003.
Álmodozók / rend. Bernardo Bertolucci, 2003.
Hymypoika / r. Jukka-Pekka Siili, finn, 2003.
Dealer / r. Fliegauf Benedek, 2004. | |
| 2005-08-01 | Politika, irodalom, etika és tudomány Koestler Artúr ... | munkásságában, 1937 és 1954 között.
A szociáldemokrácia hatása munkásságára. | |
| 2005-08-01 | Heuréka! | Koestler bevezetése a természetfilózófiába.
Három, viszonylag kései könyvében - Az alkotás aktusa, Kísértet a gépezetben, és Janus Koestler végcélja egy új természetfilozófia megalapozása volt. | |
| 2005-08-01 | Koestler determinizmus-felfogása | Koestler explicit módon nem állította figyelmének középpontjába a determinizmus kérdését filozófiai problémaként. Ugyanakkor olyan gyakran érinti ezt a kérdéskört, hogy ennek alapján könnyen rekonstruálható, összegezhető erre vonatkozó álláspontja. | |
| 2005-08-01 | Nyelv és kreativitás, avagy megjavítható-e az evolúció? | Arthur Koestler: Szellem a gépben | |
| 2005-08-01 | Triboulet, a groteszk reprezentánsa | A groteszk ontológiai lényege a diszkrepancia. Ez a műalkotásokban többféle formában manifesztálódhat. A komikumban a legszélsőségesebben ellentétes elemek (általában a rút és a bájos) összekapcsolása kelthet nevetséges hatást, de a fenséges és alantas motívumok keveredése és a naturalisztikus ábrázolásmód misztikus elemei is diszkrepanciaként írhíatók le. | |
| 2005-08-01 | Forgatókönyv vagy partitúra? | Hajnóczy Péter: A szertartás c. novellája Samuel Beckett: Film c. forgatókönyve (összehasonlító "elemzés") | |
| 2005-08-01 | Arthur Koestler Platón-értelmezéséről | Koestler az 'Alvajárók' c. művében a klasszikus görög filozófia legnagyobb személyiségéről, Platónról határozottan negatív elemzést nyújt. Hangsúlyozza, hogy Platónt kevésbé tartja eredeti kozmológusnak, mint Püthagoraszt. Vajon mi lehet ennek a kritikának a hátterében? | |
| 2005-08-01 | Alvajárás és érvényesség | Arthur Koestler tudományfejlődés-modellje.
1959-ben megjelent 'Alvajárók' c. monográfiájában A.Koestler kísérletet tesz arra, hogy megírja az újkori európai tudományosság érdemi egészének kritikai történetét. | |
| 2005-08-01 | A kiterjesztett elme mint holonikus rendszer | Koestler és a kognitív tudomány. A "holonikus rendszer" központi terminusát, a holont A. Koestler használta először 'Szellem a gépben' c. művében. A szó egy olyan egészet jelöl, mely részekre osztható, ugyanakkor maga is egy nagyobb egész része. | |
| 2005-05-01 | Mese a suszter fiáról | 200 éve született Hans Christian Andersen | |
| 2005-05-01 | Vágyakozás a szekrény világából | Hans Christian Andersenről | |
| 2005-05-01 | Időhiány | Sorstalanság / rend. Koltai Lajos, Kertész Imre regényéből
magyar film, 2005. | |
| 2005-01-01 | Az apa megtalálása | Kukorelly Endre: TündérVölgy | |
| 2005-01-01 | A jelenvaló csoda | A mitologikus és a misztikus Enyedi Ildikó nagyjátékfilmjeiben: Az én XX. századom (1989), Bűvös vadász (1994), Simon mágus | |
| 2005-01-01 | "Kijavított" jelentések | A fikcionális olvasás esélyei Esterházy Péter: Javított kiadás c. művében | |
| 2005-01-01 | A gyilkos tekintete | A narrátor pozíciója Friedrich Dürrenmatt: Az ígéret c. kisregényében és Fehér György: Szürkület c. filmjében | |
| 2005-01-01 | Az öngyilkosság az irodalomban | Lehet-e/ szabad-e tanítani az öngyilkosság sokkját bemutató műveket kamaszoknak?
Goethe: Werther szerelme és halála
Sylvia Plath: Az üvegbúra | |
| 2005-01-01 | A gyász ábrázolása és kifejezése az irodalomban | Változatok a gyászra: Arany János: Tetemrehívás, Halotti beszéd, Ómagyar Mária-siralom, József Attila: Kései sirató, Németh László Gyász, Janus Pannonius: Midőn beteg...stb.
A megfigyelt gyász versei: Iliász; Balassi Bálint: Kiben az kesergő Céliáról ír; Arany János: Kertben; Kosztolányi Dezső: A szegény kisgyermek panaszai - Azon az éjjel...
A megélt gyász versei: népi siratók, Karinthy Frigyes: Halott, Nemes Nagy Ágnes: A halott, Rába György: A gyász, a kóbor eb | |
| 2005-01-01 | A széttöredezettség mint regényszervező elem | Kemény Zsigmond: A szív örvényei, Férj és nő, Ködképek a kedély láthatárán | |
| 2005-01-01 | Egy modern klasszikus | Fábri Zoltánról Marx György monográfiája kapcsán. | |
| 2004-09-01 | A Keresztény Fejedelem és a Gazember | Az uralkodás kérdése Shakespeare VI. Henrik és III. Richárd c. műveiben | |
| 2004-09-01 | Közel és távol között | Weöres Sándor világlátása, a Weöres-életmű
újraértelmezése
Weöres Sándor: A vers születése és
Paul Valéry: Költészet és elvont gondolkodás c. esszéinek összevetése,
A teljesség felé | |
| 2004-08-01 | "A jeles és szekundás dolgozatok hallatlan bájú bombasztjai" | Az irodalmi kultusz, mint laikus olvasásmód; az irodalomtudomány paródiája a Tanár Úr kérem-ben | |
| 2004-08-01 | A történet vége | avagy paradigmaváltás az ezredforduló tömegfilmjében.
A határ: végpont (brutalitásra építő akciófilm)
Született gyilkosok (1994); új korszak nyitánya: Ponyvaregény (1994) (Tarantino filmjei vértől tocsogó műfajparódiák)
Mi az a mátrix? Wachowski-fivérek: Mátrix (1999)
Változatok nemlétező történetekre: Hatodik érzék, Sebezhetetlen, Jelek (Shyamalan)
Egyéb: K-pax, A nő kétszer, A lé meg a Lola
| |
| 2004-08-01 | Záróra | A "Werckmeister harmóniák" / rend. Tarr Béla, í. Krasznahorkai László ...és a filmidő | |
| 2004-06-01 | Shakespeare rózsái | A rózsamotívum formái Shakespere műveiben | |
| 2004-06-01 | Metafora és önazonosság Krúdy regénytöredékében | Vak Béla | |
| 2004-06-01 | Az önazonosság válsága | Örkény István: Vérrokonok | |
| 2004-06-01 | Szuverén műfaj vagy ugródeszka? | Szemléltető eszköz - a rövidfilm | |
| 2004-06-01 | Jegyzet egy passióról | A Passió / rend. Mel Gibson
amerikai film | |
| 2004-06-01 | "Kitalált történetek" | 'A látogató'(1969) / Konrád György és az 'Útvesztő' (1959) / Alain Robbe-Grillet | |
| 2004-05-01 | A "választott nép" Ady Endre és... | Tábor Béla műveiben
Ady Endre: Istenhez hanyatló árnyék; A bélyeges sereg; Korrobori (publicisztika)
zsidóság-felfogás | |
| 2004-05-01 | Egy Pilinszky-kötet elemző bemutatása | Végkifejlet | |
| 2004-05-01 | "'Az arcunk is álarc - s arc az álarcunk is" | A szerepvers - mint alkotói mozgástér, emlé-kezés, időutazás, játék.
Weöres Sándor; Rákos Sándor; | |
| 2004-04-01 | A képvers-értés története: | a neoavantgárd | |
| 2004-04-01 | Mándyval a moziban | Mándy-adaptációk | |
| 2004-04-01 | Csutak tanító-évei | Mándy Iván Csutak-könyvei | |
| 2004-04-01 | Wiesel - Semprun - Kertész | Elie Wiesel: Az éjszaka; Semprun: A nagy utazás; Kertész Imre: Sorstalanság c. regényeinek összehasonlító elemzése.
Wiesel 1928-ban született, Semprun 1923-ban, Kertész 1929-ben. Wiesel 16 éves volt, amikor deportálták, Semprun 20, Kertész 15. A három regény főhősei is ilyen korúak: Wieselé 12-16 éves, Sempruné 20-21, Kertészé 15-16. | |
| 2004-04-01 | A szív segédigéi | Esterházy Péter | |
| 2004-04-01 | Hattyúdal, avagy az írás apológiája | Esterházy Péter: Tizenhét hattyúk | |
| 2004-02-01 | Az \"Utas és holdvilág\" a társadalomtudományok felől | Szerb Antal regényének \'Róma 3\' c. fejezetének egybevetése a szociológiai modernizációs elméletekkel. | |
| 2004-02-01 | "Mint szép ereklyével..." | Balassi versének hasonlata, és ami mögötte van | |
| 2004-01-01 | Látszom, tehát lennék | A "Mátrix" (Wachowski-fivérek) mint tananyag | |
| 2003-11-01 | A kegyetlen irodalomtanításról | Egy Petri-verset szemlélve | |
| 2003-11-01 | Catullusi | Petri György: Ki vagy Catullusom? | |
| 2003-11-01 | A groteszk dramaturgiája | Örkény István színpada | |
| 2003-11-01 | Női sorsok az irodalomban | Flaubert: Bovaryné; Tolsztoj, Lev: Anna Karenina; Németh László: Iszony; Závada Pál: Jadviga párnája | |
| 2003-11-01 | Harry Potter és a Dekonstrukció avagy... | dekonstrukció és Harry Potter | |
| 2003-06-01 | A néven szólítás ünnepe | Bibliai témák és motívumok | |
| 2003-05-01 | "...hiszen lehetnénk jó barátok..." | Babits és József Attila "találkozásai"
| |
| 2003-05-01 | Az értelmezés változatai | Örkény István: Meddig él egy fa? | |
| 2003-04-01 | Polifón "kolinda" | Juhász Ferenc: Szarvas-ének | |
| 2003-04-01 | Identitás és brutalitás | A személyiség problémája az Amerikai Psychóban (Bret Easton Ellis)
A mű hipotextusaként kezelve Cervantes Don Quijote c. művét. Tömegkultúra és személyiség összefonódása. | |
| 2002-12-01 | A fogalmi és a szimbolikus megismerés az irodalomtanításban | Nemes Nagy Ágnes Ekhnáton-ciklus | |
| 2002-12-01 | A lehetséges egyetlen regény | Kertész Imre: A kudarc | |
| 2002-12-01 | Ki a körzetből | Identitás és szabadság kérdései Bodor Ádám 'Az érsek látogatása' c. regényében | |
| 2002-11-01 | A képvers-értés története: a történeti avantgárd | Avantgárd képves-alakzatok: kalligram, tipografikus vers, betűlollázs, konstruktivista képvers: sík- és villanyvers | |
| 2002-11-01 | "Szülőhazám téglái..." | Illyés Gyula: Mozgó világ c. verséről. | |
| 2002-11-01 | A Petelei-novellisztika szövegközi metszetben | Egy narrációs formula lélektani-nyelvi lebontása: a szerelmi háromszögtörténet mint szövegközi motivum újraírásai a Petelei-életműben. | |
| 2002-10-01 | Nemzeti egyfelvonásos | Hubay Miklós: Te Imre, itt valami ketyeg | |
| 2002-10-01 | "...És hát játszik az ember! | Nonszensz játékok és gyermeki neologizmusok Lázár Ervin nyelvi játékaiban. | |
| 2002-10-01 | A Bánk bán árnyékában | Az ismeretlen Katona József | |
| 2002-10-01 | Széchényi-album | Bereményi Géza: A Hídember | |
| 2002-10-01 | "Híres, drága bunda rajtam, húsz körömmel magam varrtam" | József Attila 'Medvetánc' kötetének koncepciós struktúrái | |
| 2002-09-01 | Múltrontás és jövőképzés | Mítosz és történelem a gyerekember-filmekben.
Történelemkép a Harry Potterben 67-73.p.
Az isteni hős, mint csillagharcos (Csillagok háborúja) 73-75.
Újraírt múlt (Ének a Csodaszarvasról / rend. Jankovics Marcell) 75-77. összevetés az Atlantisz - Az elveszett Birodalom (2001) c. amerikai rajzfilmmel 77-78. | |
| 2002-09-01 | Tabló vagy példabeszéd? | Történelmi parabolák a 70-es évek magyar filmművészetében.
Meggondolt tett, tetten ért gondolat: Kovács A: A magyar Ugaron (1972), Bekötött szemmel (1974)
Tenni vagy nem tenni: Zolnay P: Arc (1970)Kézdi-Kovács Zs: Romantika (1972), Maár Gy: Prés (1971)
Álom és forradalom: Lányi A.: Segesvár (1974), Kardos F: Petőfi'73(1972), Gazdag Gy: Bástyasétány hetvennégy (1974) | |
| 2002-06-01 | Az intermedialitás szerepe orosz hasonmás-történetekben | Szöveg és kép az orosz hasonmás-irodalomban: Gogol: Az arckép, Dosztojevszkij: A hasonmás, (Nabokov: Meghívás kivégzésre, Kétségbeesés)
| |
| 2002-06-01 | A világ - kristályokon át | Bulgakov: A Mester és Margarita | |
| 2002-06-01 | Egy felfedezett költőnk | Ungvárnémeti Tóth László versciklusa:
Niza-ciklus | |
| 2002-06-01 | Csőrre töltve | A rajzfilmek agressziója | |
| 2002-06-01 | Nostalgia ad absurdum | Krúdy színművei: Zoltánka, A vörös postakocsi, Három holló (egyfelv.) | |
| 2002-06-01 | Műforma és létszemlélet | József Attila Flóra-verseiről | |
| 2002-06-01 | A megszólalás jelentősége | Esterházy Péter: Termelési -regény
Danilo Kis: Fövenyóra | |
| 2002-06-01 | Imidzs és hátraarc | Varró Dániel föltűnése | |
| 2002-06-01 | Meisterwerk | Krasznahorkai László: Az ellenállás melankóliája;
Tarr Béla: Werckmeister harmóniák | |
| 2002-06-01 | A klasszikus példája | Németh László- és Gadamer párhuzamok.
Németh László Lányaim c. kötetének 'Költők a gyermekszobában' c. írásáról. Gyermekek olvasmányélmányeiről. | |
| 2002-06-01 | 'Tágra zárt szemek' - nyitott szemmel | Tágra zárt szemek / rend. Stanley Kubrick
| |
| 2002-05-01 | Ideje van | A 'Továbbélők' kézirat- és kiadástörténetéről | |
| 2002-05-01 | "Sem azé, aki fut..." | Szövegszimbolizálódás Ottlik Géza 'Iskola a határon' c. regényében. Elsődleges jelentésréteg azaz a cselekményszint mögött több másodlagos és harmadlagos jelentésréteg, vagyis szimbolikus értelmű szövegszint húzódik meg. | |
| 2001-12-01 | A velünk élő holokauszt | Varga Ágota: Porrajmos c. filmjéről | |
| 2001-11-01 | Egy vers mint önértelmezési munka | József Attila: A Dunánál | |
| 2001-11-01 | Irodalmi szövegek párbeszéde | Mikszáth Kálmán: A jó palócok és
Bodor Ádám: Sinistra körzet | |
| 2001-11-01 | Egy régit számon kérő új | Szabó Magda: A pillanat | |
| 2001-10-01 | Vizuális költészet vagy képvers? | A képvers-értés szempontjai a magyar irodalomtörténet-írásban. A képversek hermeneutikája: intermedialitás, esztétikum, konvencionális értés, nyelv és kép dialógusa, experimentalizmus. Történet: barokk, történeti avantgard, neoavantgard. | |
| 2001-10-01 | A szerelem elbeszélésének változatai Krúdy epikájában | Összevetés Kierkegaard szerelem-értelmezésével. | |
| 2001-10-01 | Az érzelmes borongós alaphang... | Petelei István életművének hagyománytörténete. Korabeli elismertség, majd még Petelei életében a kritikai érdeklődés fokozatos, erőteljes csökkenése. | |
| 2001-10-01 | A Budapesti Iskola | Fikciós dokumentumfilmek a 70-es évek magyar filmművészetében. | |
| 2001-10-01 | A "tökéletes pillanat" és a Név | Esterházy Péter: Harmonia caelestis | |
| 2001-06-01 | A romantikus elbeszélés retorikai hatásfunkciói | A narrátor visszatekintő beszédhelyzetének hatáselemzése Jókai Mór: A kőszívű ember fiai c. regényében | |
| 2001-06-01 | A 'Macbeth' boszorkányai | Shakespeare Macbeth c. drámájában | |
| 2001-04-01 | Tanár, diák, alma mater | Egy motívum követése: tanár, diák, iskola Spiró György műveiben: Bada tanár úr c.elb., a Csirkefej c. dráma Tanár alakja, a Honderű
c. komédia. | |
| 2001-04-01 | "Petőfi csillaga" | Petőfi Sándor: A négyökrös szekér mint a kultusz tárgya | |
| 2001-04-01 | A személyiségen innen | Az (ön)megszólító verstípusról. A líra legfontosabb alakzatának az apostrophénak etikai irányú értelmezése Hillis Miller nyomán,
majd kísérlet József Attila Tudod, hogy nincs bocsánat c. versének ezirányú értelmezéshez.
Összehasonlításul tárgyalt versek: Babits Mihály: Csak posta voltál, Szabó Lőrinc: A homlokodtól fölfelé.
| |
| 2001-03-01 | "Személyünkben és egyedeinkben vagyunk a világtörténelem" | Szabó Magda: Merszi möszjő esszékötetéről
- pedagógusoknak ajánlva | |
| 2001-03-01 | Motívumok hálója | Flaubert 'Három mesé'-jének értelmezéséhez
Egy jámbor lélek, Irgalmas Szent Julián, Heródes | |
| 2001-01-01 | A nő mint narrátor | A szerzőség problémája Mészöly Miklós 'Az atléta halála' c. regényében. | |
| 2001-01-01 | A 'Szentivánéji álom' tündérei | Oberon-Titánia-motívum
| |
| 2000-11-01 | Egy versolvasás dinamizmusa | Pilinszky János: Introitusz | |
| 2000-11-01 | A jelent meghatározó múlt - analitikus drámák | Illúziók tragédiái - Szophoklész, Ibsen, Miller
Henrik Ibsen: A vadkacsa (1884) 28-33.o.
Arthur Miller: Az ügynök halála (1949) 33-37.o.
| |
| 2000-09-01 | Tutajos "tanulóévei" | Fekete Istvánról évfordulók idején. A Tüskevár, mint fejlődésregény. | |
| 2000-09-01 | Piscator, Brecht, Artaud | A színházi formanyelv megújulása a XIX. század végén: Erwin Piscator - Proletár Színház, Bertolt Brecht - expresszionista majd az epikus színház, szürrealista Antonin Artaud - mágikus-rituális színházmodell
\"Kegyetlen Színház\" | |
| 2000-09-01 | Ítélet a népmesében | Az ítélet mindig döntés, alapja az etikára épülő törvény, de milyen ítélettel, etikával, törvénnyel találkozunk a népmesében? | |
| 2000-06-01 | Szakrális motívumok, nyelvi sajátosságok | Herceg János: Ég és föld c. regényében | |
| 2000-06-01 | Ki az aki jelent? | Jelentés öt egérről. Egy Mészöly-novella "moralizáló" olvasata.
| |
| 2000-06-01 | "Görnyesztenek bíbor harmatok" | József Attila: Pöttyös | |
| 2000-06-01 | Visszájára fordult világ | Weöres Sándor: Merülő Saturnus (verselemzés) | |
| 2000-03-01 | Életrajz/poétika? | Radnóti Miklós: Erőltetett menet
elemzési vázlat | |
| 2000-03-01 | Erósz a népmesében | Folklór és erotika | |
| 2000-02-01 | A "színi hatás" | Színház és dráma viszonya egy Vörösmarty-drámában: Czillei és a Hunyadiak | |
| 1999-12-01 | Mikszáth, a nagymester | A gavallérok; Szent Péter esernyője | |
| 1999-05-01 | Szabó Dezső Don Kisott penitencián c. novellájáról | elemzés, novella | |
| 1999-02-01 | Arany János moza-ikon | (sóhajversek...?) Esszé. Közelítések Arany János apró műfajához ("szösszenetek" ) mai költők verseinek segítségével.
Arany János: Az özvegy lakása (töredék) - Petri György: Kedvelem
Arany János: Sírvers - Pilinszky János: Elég
Arany János: Szép ősz, Chanson | |
| 1999-01-01 | A BIT-agyú gyerekek és a mese | Számítógép (és ezzel ellentétben a mese) hatása a \"kibontakozó gyermeki lélekre\" | |
| 1999-01-01 | A Szent Lehetetlenség | Szent Lehetetlenség zsoltárja / Ady Endre | |
| 1998-01-01 | Rejtett nyomdák | nyomdászat | |
| 1998-01-01 | Magyaro-i könyvdíszítés | Mo.-i könyvdíszítés a 15-17.sz.-ban. | |
| | Mese-beszéd: önreflexió az antik regényben | Szerelem, magánélet, hétköznapok (Longosz: Daphnisz és Khloé)
Hazudós hősök (Homérosz)
A hazugság ereje (Apuleius)
Önreflexió az antik regényben (Héliodorosz: Sorsüldözött szerelmesek)
| |
| | A hódító alakja : évszázadok Don Juanja | A sevillai szédelgő és a kővendég (1624) / Tirso de Molina; Don
juan vagy a kőszobor vacsorája (1665) / Moliére; Don Giovanni
(1787) / W.A.Mozart; Don Juan (1813) / E.T.A.Hoffmann; Mozart
párizsi utazása (1856)/ Eduard Mörike; Don Juan kővendége (1835) /
A.Sz.Puskin; Don Juan vagy a geometria szerelmese (1953) / Max
Frisch; Don Juan (1818-1824) / Lord Byron
+ elméletek : Stendhal, Kierkegaard, Ramiro de Maeztu, Albert Camus | |
| | Szimbólum és/vagy allegória. | Ady Endre: A vár fehér asszonya | |
| | A retorika temporalitása. | \"Az eltévedt lovas\" mint intertextus | |
| | Határterület és senki földje - az én geográfiája az Eszmélet | XII. szakaszában | |
| | Maszkjáték és stílus Nietzsche és Hamvas Béla életművében | Hamvas Béláról és Nietzschéről | |
| | Az Ady-líra poétikai dilemmái. Alakulástörténeti vázlat. | Modernség, lírai én szerepei, kötetkompozíciók, egész-elvűség, szimbólum és allegória, hagyományhoz fűződő viszony. | |
| | A Dózsa György c. dráma és a Dózsa-alak Illyés Gyula életművében | -------------- | |
| | Hűnek maradni az irodalomhoz | Jorge Luis Borges
| |
| | Szociális kisrealizmus | Dokumentarista stilizáció a hetvenes évek magyar filmjében. Az élet dokumentarista képei: Gábor Pál: Horizont; Utazás Jakabbal)
52-55.o. A kettétört kamera: Zolnay Pál: Fotográfia 55-56.o. | |
| | Műfaj és kompozíció | Gion Nándor novellásköteteiről | |
| | Ady és Kierkegaard | ...szemléletmódjának összevetését a hit fogalmának mindkét életműben betöltött központi jelentősége adja. | |